|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har kollat lite på gamla frågor angående vinterdäck, men inte blivit helt klok ändå. Jag skall köpa vinterdäck (Samt fälg) till min nyinköpta 320.(2002:a) Vilken dimension rekommenderas? Vilken är vanligast så att säga? Det skall både vara säkert och se OK ut, samt OK prismässigt... Mvh | |
|
16" med 205/55-16 är vad jag kör med på min 320. Länk ___ //Ulf |
|
| Kör du en sedan räcker det med 15". | |
|
Han sa ju att det även ska se OK ut...;) ___ //Ulf |
|
|
Kör också med 16-tum (205-55-16) fast på stjärneker 136 och tycker det ser helt OK ut och fungerar utmärkt. Jag tycker att 15-tum ser lite futtigt ut på E46, men dessa däck är förstås ännu billigare än 16-tums och fungerar kanske ännu bättre på vintern eftersom de är smalare (195-65-15). Rekomenderar dig att köpa BMW originalfälgar. Det brukar finnas rätt mycket begagnade 16-tums BMW lättmetallfälgar att köpa på Blocket eller Powerbörsen. Räkna med 3-4kkr för en uppsättning fälgar i bra skick med slitna däck, eller runt 4-6kkr för 4st begagnade kompletta 16-tums vinterhjul i hyffsat skick. Tycker egentligen att 17-tum är snyggast på E46, fast då blir det rejält mycket dyrare än 16-tum, särskilt om du tänkt köpa premiumdäck. |
|
|
Tack för svaren! Blir 205/55-16 för min del, tyckte det såg bra ut på "Programmer"s bil. Tack också till Kristoffer för det utförliga svaret! Finns det olika bredd på fälgarna också? I annonser står det oftast bara "16 tums fälgar". Mvh |
|
|
I regel är dom 7 tum breda. Här Länk har du en bra sammanställning av originalfälgar. ___ //Ulf |
|
| Vad som kan vara värt att tänka på är att ju bredare däck du köper dessto större blir risken för tex moddplaning. Kör själv med 195/65-15 (BMW-orginal) Men som sagt: Det blir ju snyggare med breda däck å feta fälgar! :) | |
|
Tänk på att fr.o.m 2001 så passar inget mindre än 16" på E46 320:in pga större skivor och bromsok. Mvh Henrik |
|
| Enbart 320 touring från 2001 behöver minst 16". Detta gäller inte sedan coch coupe (ci). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.