|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... begriper inte detta! Har konstruerat om mitt oljepåfyllningslock så jag kan ansluta en vakuum / tryckmätare. Enligt mitt förstånd borde det bli ett undertryck i vevhuset eftersom vevhusventillationens backventiler inte är helt täta och det på tomg blir ett hiskeligt undertryck i plenum. I mitt vevhus är det exakt +/- noll i tryck / undertryck. Vare sig vid gaspådrag eller gassläpp. Jag har nya vevhusventiler. Motorn är torr och fin undertill. Borde det inte vara ett undertryck i vevhuset??? MVH /// Paap R |
|
Instämmer till fullo i dina teorier, men det är nog inget större undertryck. Vad har du för skala på mätaren? Favortilänk i repris: Länk Kolla mailen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Har idag "undertryckat" M30:in. Den går ju inte utan att oljelocket är monterat och oljestickan sitter på sin plats. Skalan är heltokig: 0-600 mm hg per halvt varv. Gissar att 10-20 mm Hg har jag i undertryck på M30 samt 0 på M70. (Kuriosa: I säkert drygt 30 år har jag haft en mycket kvalificerad vakuummätare som satt på kärnkraftreaktorn R2 i Studsvik liggandes och samlade damm. Köpte den på ett atomloppis i min ungdom och hade den till mopedtrimning av Solexförgasare. I somras skickade jag den till en loppis för 25:- ... och nu skulle jag behövt den. Det kan inte enbart vara ödet ...) I vilket fall blir det inget mätarutslag på M70. Skall imorgon testa salig svardskas metod med hushållsplastfolie ... Vad är den fysik-mekaniska-tekniska förklaringen till att en M30 inte går med locket av medans M70 gör det??? Det skall ju vara två parallella sexor på en M70. MVH /// Paap R |
|
Hejsan Paap! Har under en tid snackat vevent problem med en som sysslar med "Amerika" åttor och det har uppstått en teori att eftersom det är "dubbla" ventilationer så tar de ut varandra,har givetvis inga som helst bellägg för denna tanke.Däremot så när jag körde M70 så reagerade min på salig Svardskas metod med de gamla ventilerna,när jag sen fick nya så hände det ingenting i oljelocket.Kan kanske kallas för utjämning?? Mvh Dic. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.