AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
804

Startspärr? Larmstrul?

km
11
kmo
523iA-97
Har en 523-97. Helt plötsligt har jag ingen kontakt med startmotorn. Det är bara ett relä som drar när jag vrider nyckeln. Har haft lite strul med att den har självlarmat ibland, kan startspärr ligga kvar när man larmar av bilen? Har testat med startkablar utan resultat så det är ok med batteriet.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bottenkontakten till tändningslåset kan ju vara dålig också.

Låt nyckeln sitta en stund i tändläge över 10sekunder innan du vrider till start, är man för snabb att vrid på nycklen till startläge så kan det pga strömspikar när startmotorn slår till orsaka att DME löser ut startspärrsfunktionen så bränsle o tändning stängs av.
Du får kolla så du har spänning till bränslepumpsreläet när du ska starta bilen eller om du kan höra bränslepumpen. säkringen kan ha gått till den tex också.
Det skiljer nog lite grann på EWS generationerna en del tillåter att startmotorn slås till och senare versioner blockerar startmotorn,
Kan även vara nyckeln som är felaktigt har du testat en någon annan.
Alla BMW har startspärr från början men larm är fabrik seller eftermonterat extrautrustning och startspärren aktiveras ca 10 sekunder efter att du stängt av bilen och dragit ur nycklen, så den har egentligen ingen betydelse larmet är på eller ej. utan det är transpondern i nycklen EWS och DME som samarbetar

///MVH Hasso
Länk
km
11
kmo
523iA-97
Tack för tipsen Hasso!
Har kollat med flera nycklar men inget resultat.
Ska testa dina andra tips.

km
11
kmo
523iA-97
Det var startmotorn. Bytte för 9-10 mån sen...
BMW hade då skickat tillbaka sina för just. av nåt fel dom hade hittat.
Köpte av Mekonomen, de hade inte skickat sina.. Förhoppningsvis får jag ny av Mekonomen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.