|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tja! Det är så att jag har börjat fundera över en ny BMW och har blivit j*vligt sugen på en e46:a(sjukt snygga mm). Grejjen är den att jag studerar med en inte allt för stark ekonomi som följd. Därför funderar jag främst på dom lite mindre motoralternativen, 318 och 320i. Frågan är då vilken av dessa ni rekommenderar? Jag kör ca 1500mil/ år och det är mest landsväg. Har ni några köptips ang. e46 som är lätta att kolla? hittade den här annonsen: Länk vad tror ni om den? Tack på förhand! Mvh jocke | |
|
Hej! Du gör helt rätt i att köpa BMW. Själv kör jag en 320. Skillnaden är att en 318 har 140hk och en 4cylindrig motor. Medans en 320 har 150 kusar och 6cylindrig motor. då 318 är lite mer snik än 320 så saknar den vissa detaljer om du jämför lite bilder på blocket. Den du länkade till har tex inte multiratt.. Hoppas du blev lite klokare.. // Tompa |
|
|
Du kan hitta mycket bättre än så. Ha is i magen bara. Tänk på att svensksålda bilar ofta är billigare i försäkring. (Den i annonsen är inte svensksåld). 320 är trevligare men 318 billigare i drift/service etc. Som student så hade jag satsat på 318. |
|
|
318 e46 -99 har 118 hk. Det är en 8 ventilare. |
|
|
Från modell 2001 tror jag har den 170 hk. Jag har haft en 2002:a och den kan jag rekommendera. |
|
|
en 320 får du väl nämna så han fattar.. /// Bimmarkomanen |
|
|
Köp en 320 förresten Paxxe ;) /// Bimmarkomanen |
|
|
Se modellguiden för rätt effektuppgifter: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
318 blir rejält mycket billigare att äga på alla plan än en 320. Ett utmärkt val om man vill ha premiumkänsla med en liten plånbok, och ett trevligt alternativ till ex en Golf IV eller A3. Fyran är en bra bruksmotor som går tyst och snålt, ffa i stadstrafik. Kör du mycket landsväg är skillnaden liten, ca 1dl/mil till fyrans fördel. 320 har en mycket mysig sexa, fast jag tycker 2.0 liters 150hk versionen är ganska tråkig och skulle undvikit den. 2001 kom 320 2.2 liters med 170hk som är mycket trevligare, men då är det helt andra summor man skall upp i. Om det är en 6-cylindrig BMW som gäller så skulle jag istället rekomendera 323 E46 (98-00) med 170hk. En mycket trevlig maskin som har samma driftskostnad som en 320 men känns mycket piggare. 323 såldes bara som coupe i Sverige så samtliga 323 E46 4D är importerade. Du bör kunna hitta en 323 coupe för runt 90kkr efter lite prutning, En sådan skulle jag köpt om du letar efter en tidig 6-cylindrig E46. Numera har de flesta F-bolag samma försäkring för importbilar så länge de har startspärr och omkodade nycklar. |
|
|
Tack för dom snabba svaren! Det börjar luta mer och mer mot en 318 pga av dom verkar vara (relativt) billiga att äga. Dock så spelar motorstyrkan en viss roll för mig :). Är 320:n mycket dyrare att äga? Försäkring, delar, förbrukning osv? Hur är sportbilskänslan mellan dom två? stor skillnad? Jag har tidigare ägt en 525i 24v e34, hur står sig en 318 eller 320 mot den effektmässigt? Dom 318 som jag har hittat verkar vara ganska snålt utrustade :/. Dock så ser det ljusare ut när det gäller 320:n. Hur mycket hade ni gett för en ganska rikligt utrustad(åtminstone multiratt och skinn) 318 eller 320 99-00(svensksåld)? Mvh Jocke |
|
| min kompis har precis köpt en 318 e46 av 99årsmodell och den går kanon.. jag tycker inte att den alls uppfattas så slö som många säger.. dem drar lite bensin går väldigt mjukt o fint o så är den oerhört snygg .. kan varmt rekomendera men om du har råd så är ju 320 att föredra.. den har ju en en rak sexa som både låter och går bra..men som sagt 320 blir ju dyrare i drift | |
|
En 320 kan väl inte kosta så mycket mer. Kanske lite på försäkringen, den kostar lite mer och drar lite mer soppa, men det är en rak sexa. Skulle inte köpa en 318. |
|
| Allt på 320 kostar mer från bränsleräkning, försäkring, reservdelar, service. Det kostar betydligt mer än det smakar i skillnad mellan bilarna. Om man skall gå på sexan så får man välja något starkare som kan motivera merkostnaden. Från 02 så finns 2,2 liters 170hk sexan och det är en annan visa, men då kom även 143hk fyran i 318 så... ;) | |
|
Jag stod inför samma fråga för drygt 1 år sedan. Dock hade jag kanske lite bättre förutsättningar då jag kunde ge lite mer pengar än du. Men alla råd jag fick och mitt slutgiltiga val blev en 318 med den nya och fortfarande moderna 140hk motorn. Den är helt fantastikt... Går tyst, är tillräckligt kvick och drar mkt lite bränsle. Tom E90 320 bygger på samma motor (har jag hört)... Om du kan tänka dig att betala lite mer i startpeng så rekommenderar jag dig att satsa på den. Sen kommer driftkostnaderna att vara låga och jag tror den kommer hålla ett bra värde när du skall sälja. Ang service, jag kollade upp inspektion II som kommer vid varje 10 000 mil, den kostar på BMW Göteborg 5200kr för min bil. Jag har hört att den är betydligt dyrare för andra. |
|
|
PowerMac: En rättelse! 170 hk motorn i E46 320 kom under slutet av år 2000. Min bil är tillverkad 2000/10 och har denna motor. Du tänker nog på faceliften när du säger 2002? Paxxe: Tycker du skall försöka provköra de olika motorerna för att kunna bilda dig en egen uppfattning. Själv är jag väldigt nöjd med 320 170hk, både körmässigt, känslomässigt och ekonomiskt. Men du får inte vara rädd för att leta lite för att hitta en som är fin. |
|
|
Jag själv har precis fixat mig en 318 99 4d (SV såld) med 118 hk. Den har väldigt bra ljudisolering och går tyst o mjukt. Drar väldigt lite bensin. Den har gått 14300 och är utrustad med bla: xenon HK/ljudsystem (otroligt skönt ljud) och sportchassi. (FATaS SKIN ): Jag fick den för 75 000. Hade också tänkt mig en 320, men man om man hittar en fin o fräsh bil som kostar rimligt - spelar det inge roll om det är 318 eller 320 |
|
|
som sagt köp en 320! D e inte så stor skillnad i bränsleförbr. kanske lite märkbar skillnad på försäkringen. Men d kommer absolut smaka som d kostar, annars vore d ju ingen vits o köpa en 320 och det finns MÅNGA 320 där ute ;) tänk på d.. /// Bimmarkomanen |
|
| Jag har haft såväl 318 med 118 och 143 hk och kört en hel del 320 med 170 hk. Den bästa av dessa tre tycker jag klart var 143 hästaren. Mycket tror jag beror på att denna har en mycket rappare styrning men den räcker helt klart till även motormässigt. 170 skulle jag motivera med ljudet men man måste upp i det högre varvtalsregistret för att höra 6:ans ljud och känna varvvilligheten. Då 150-hästaren är slöare än 143 hästaren och drar nästan 2 dl mer i bl körning går den bort. Min rangordning ( med ganska stor hänsyn till ekonomi) blir därför 318 -02 och framåt, 320 -01 och framåt, 318 -98 till -01 och sedan 320 -99 till -00. | |
|
Jag har en 320 -99 (150hk) som jag köpte för 1 år sedan. 8200 mil, 4d, svensksåld, svart, multiratt. Jag snittar 1l/mil. Helförsäkring med sänkt självrisk osv ca 800/mån. Inköpspris: 95k (privat) Verkstadsnota på 1 år. termostathus 1000:- Insp II + tändspole 5800:- Mvh Simon |
|
| 800 i MÅNADEN? Var i Sverige bor du? | |
|
Jag bor i Helsingborg.. Och haft körkort sedan 2001. Jag har kollat med många försäkringsbolag!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.