AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
669

Trögstartad 523:a

Hej Panelen,

Min 523:a har börjat bli lite trögstartad, tänkte kolla om någon har en idé. Tidigare har alltid min kärra surrat igång efter i princip första "startmotorvarvet". Nu kan den behöva 3-4 sekunder på startmotorn innan den tvekande går i gång. Det torde inte vara fukt som är problemet efter helgens solsken. Bilen är även relativt nyservad (3 gröna lampor kvar). Någon som vet?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bränslepump,filter,bränsletryck, regulator,ev.

MVH
Hasso
sebbe_bmw
Dåligt batteri..
Snurrar den på fint?
Gå annars på det Hasso säger..han löser det mesta=)
Sebbe
Jorå, startmotorn snurrar friskt så batteriet torde vara ok.

Hasso, finns det ngt i din checklista som en lekman som jag fixar att kolla själv? Få se nu, en liten sökning i forumet kanske hjälper...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tror att jag glömde en detalj som är av vikt, det sitter en temperaturavkännande reglerventil (kallstartsventil)får man av någon anledning tex dålig kontakt i anslutning så att fel motståndsvärde (ohmvärde) ges en felaaktig temperaturangivels,
vilket i sin tur ger en svårstartad bil men den bör då också gå lite halvknackigt i början.Sen är det ju av betydelse att veta om det är bara när bilen är kall eller alltid vid start dvs även med varm motor.

Sebbe: Fick du någon klarhet i Växellådsbekymmret på 528,an.???

MVH
Hasso
Bilen är lika lätt/svårstartad oavsett om motorn är varm eller kall och till synes oavsett vilken yttertemp som gives. Har upplevt samma fenomen både i -3grader och vid +17, såväl med varm som kall bil. När bilen väl startat så går den helt perfekt, inte ens en tendens till att tveka, bluddra, hacka eller något liknande.

Har sökt lite på diverse nyckelord men har egentligen bara en ledtråd -en tråd där man menade att soppatorsk kan leda till skit i bränslefiltret. Jag körde "nästan-soppatorsk" i förra veckan (fick i över 70l i tanken), kan det finnas ett samband tro?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inte omöjligt och en billig lösning i såfall som är absolut värd att testa, att byta filteret klara du själv sitter på vänster sida under plasten som är fäst i "tröskeln" i ungefär mittför framkanten på förardörren.Men det borde iofs var nytt om du gjort inspektion 2 för 500 mil sedan.
Filter kan du köpa hos din reservdelshandlare sitter med en klamma och slangklammor i ändarna.Pilen på filtret ska vändas i den riktning som bränslet ska gå alltså framåt.Nått att börja med.

MVH
Hasso
Okidoki, ska kolla det. Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.