AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
705

Kopplingsproblem, slavcylindern? [E36]

Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En morgon när jag skulle iväg med bilen så var kopplingspedalen helt slapp de första cm och först när den var helt i botten så kunde man växla. Satte mig vid datorn och läste på detta eminenta forum och kom fram till att det troligtvis är slavcylindern som är trasig.

Hissade upp bilen och kikade på den och såg inget utifrån som tydde på att den var trasig men drog ut den ändå och tänkte sätta dit en ny.
När jag åker för att köpa en har de ingen hemma men de kan få fram en inom 1-2 veckor. Lite länge tyckte jag och inhandlar då en reperationssats istället. Men nu kommer problemet. Har väl inte kikat så jättenoga men förstår inte helt hur man ska göra för att reparera den befintliga slavcylindern.

Skulle vara väldigt tacksam om någon lite utförligare kunde beskriva hur man går tillväga.

En till sak som gnager lite på mig är att det kanske är huvudcylindern som är trasig då jag för ett bra tag sedan (läs månader) hade det lite kletigt under förargummimattan och inte visste om det hade kommit av det lilla hål i mattan som finns och runnit ner från skitiga skor eller från kanske huvudcylindern då jag har haft problem med oförklarligt läckage från bromsvätskebehållaren.

Men det kan ju lika gärna ha läckt från slavcylindern i småmängder och kladdet under mattan hade jag dragit in själv.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.