AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.387

SVT Plus ikväll 9/10 om lurad BMW-ägare på Bilcentralen i Nacka

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

----
Utdömd motor rullar fortfarande

När Nana Amirajibis BMW signalerade att motorn blev för varm vände hon sig till den auktoriserade verkstaden Bilcentralen i Nacka. Det skulle hon inte gjort.

När Nana och hennes vän James Olsson kom till verkstaden fick de beskedet att motorn var helt slut och var tvungen att bytas. Det skulle kosta 65 000 kronor plus moms. De fick till och med skriftligt på att motorn behövde bytas.

- Jag blev förkrossad. Det betydde att jag var tvungen att slänga bort bilen, säger Nana.

Men istället för att skrota bilen lämnade hon den till en kompis som är mekaniker. Han bytte några saker, bland annat vattenpumpen och bilen fungerade.

SVT1 måndag 9 oktober 21.00
---

Läs även "Tyck till om bilverkstäder", där en viss forumgud har skrivit ett inlägg!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Vissa KAN bilar medan andra tror att dom kan nåt...

Tur att det finns AP men inta alla vet om det.

BMW - Beroende Med Wilja!
Sverker avrättade nyss databoxen på en M40 i den röda soptunnan. Skrämmande det där om det nu är hela historien bakom det hela.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De E39 jag känner till som stormkokat och gått torrt, har fått en sprucken topp som ett brev på posten.
Den här bilen har knappast gjort det för det visar sig direkt om nått är fel.
Har man tur så klarar den en normal varmgång dvs inte överhettning men en sväng upp på rött.
Och den kokar inte heller på 200 meter som det lät som han kört, så lite lustiga uppgifter från ägarhåll är det.

///MVH Hasso
Länk
Frågar är hur man fastställer att motorblocket var kasst utan att ågärda det självklara som vattenpump och termostat? Det hade varit givande med ett uttalande från verkstaden som enbarat kunde peka på lite olja i vattnet om jag nu fattade det hela rätt. Man undrar om det var en begagnad spis dom ville trycka på plats då nytt kostar väl mer än 65 med moms samt arbetskostnad??? ;)
Hawar
För de som vill se inslaget: Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Tack för länken Hawar!

Sorgligt exempel på en verskstad vilket jag tror är mer eller mindre vanligt om man inte är insatt. På dom med pekpinnen bara!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
"Min mekaniker" köpte en 740 E38 som BMW dömt ut motorn på, en ny skulle kosta 65000:-. Han gav 20000:- för bilen, bytte oljepumpen och sålde den snabbt och enkelt för 50000:-... Till saken hör att han inte visste vad det var för fel på motorn... Lagom kul för han som hade bilen...

MVH Christofer
Ett annat exempel är en 330d som en medlem här på forumet köpte för ett mycket lågt pris av en bekant efter att en BMW-verkstad hade uppskattat reparationskostnaden till 40000 kr.

Bilen startade inte när den var varm. Efter att ha läst lite på forumet så bytte han kamaxelgivaren för 800 kr och bilen var lagad.

/Anders
Paap Reeder
Vill på intet sätt "försvara" ngn bilverkstad men min personliga tro är - efter att nu på webben snabbspolat inslaget - att Nanas BMW kommer att rasa inom 500 mil.
Det olyckliga är att relaterad bilverkstad inte ställde upp och förklarade läget samt att kundmottagaren inte kunde klarat ut att "i 98 fall av 100 innebär följande händelse motorras p g a överhettning. Men vi byter pump och provar. Vi lämnar garanti bara på pumpen men inte jobbet ... o s v"

MVH /// Paap R

Tänk om alla M52 med pump och termostahaveri skulle rent slentrianmässigt få ett litet motorbyte a facila 65000! ;) Under vilka kriterier bedommer en aukt verkstad förutsättningarna för en sådan åtgärd? Det kan knappast gå att fastslå utan att riva motorn påstår jag. Eller vet dom nått jag inte vet? Statistik (eller hur dom nu ser på detta) är knappast tillräcklig motivation för en sextiofemtusenkronors reparation kan man tycka som konsument. Det hade varit intressant att få reda på hur märkesverkstäder resonerar kring detta.
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Hej alla. Jag tänkte bara redogöra för hur detta har gått till sen får alla bedöma det hela själva.Detta är inget försvar bara att en fullständig förklaring kring detta fall. kundens bil kommer in till Bilcentralen. Kunden säger då att tempen har stått på rött en Längre tid. Vi tar in bilen när och konstaterar att det finns olja i expansionkärlet. Vi meddelar att kunden att bilen troligtvis har blivit skadad av detta.Vi erbjuder då vidare felsökning. Men kunden avböjer detta. Bilen står kvar hos oss i en tre veckor. Kunden kommer och ska hämta bilen vi förklarar att troligtvis är motorn skadad. Vi har INTE tagit betalt för någon felsökning. Kunden kommer tillbaka en tid senare och vill ha ett kvitto på att vi har felsökt samt dömt ut motorn. Dom 65000:- som det skulle kosta är ett svar på vad en ny motor kostar Inte vad det skulle kosta att reparera kundens bil. Vi har tidigare bytt motorer i dessa bilar. Idessafall har vi köpt beganade motorer. Då blev det ungefär en slut nota på 25000:- Det Mtest som gjordes visar på för låg oljenivå samt förhög kylvätskenivå. Samt att det inte kunde utföras ett co(avgass) prov i kylsystemet pga utrustning saknades. M.v.h Bilcentralen i Nacka
Paap Reeder
Enligt min mening har ni gjort ett stort misstag borta i Nacka och det är att ni inte ställde upp och berättade detta för "soptunnan" i programmet.

Nu gäller bara kundens version och ingen har hört bilverkstadens version.

Min prel diagnos gäller än: om 500 mil är motorn slut ... och då åker den verkstaden som bytte pump och sade att allt är OK på att betala motorn ... men reklammässigt är det ändå inte värt 65 pix.

MVH /// Paap R

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Misstänkte att det fanns en annan vinkling på det hela.
Håller med Paap att ni borde ställt upp i TV och förklarat precis det du skrev här.

Men jag kan förstå varför ni inte ställde gjorde det. Sur-Sverker tar sällan till sig det som den "anklagade" försvarar sig med. Verkar som man ofta bestämt sig för vem boven är i förväg och sen kör man på. Blir väl bäst TV på så sätt.

Paap, kan du förklara för en nyfiken vad det är som gör att motorn kommer att rasa inom en snar framtid när den överhettats, är det materialet som stressats eller vad?

Racerbilen: Länk
För några år sedan (när jag hade tv) såg jag några av Sverkers program och i ett av dem högg han likt en terrier in på en representant för ett företag och tycktes inte förstå/godta vad denne förklarade för honom (som jag minns det var det enkla mikroekonomiska sammanhang som inte kräver någon utbildning att förstå). Sedan dess är jag mycket skeptisk mot honom. Mannen tycks ha en förmåga att ta ställning i en fråga och sedan strunta i sådan information som tillkommer. Jag kan förstå att man tycker att det är värt dålig reklam att undvika risken för sådana påhopp av en peron som är van att tala i en tv-studio eftersom slutresultatet ändå blir negativ reklam. Naturligtvis kan jag inte säga exakt var sanningen finns i detta fall, men det kan gott vara som mr_e30 skriver.

Mvh
Mikael
Paap Reeder
"Sur-Sverker" gillar jag men han skall tas ner på jorden med fakta.

Har man klara kort på hand är det bara att "trä det över skallen på Sverker".

Fordrar ett visst mått av ödmjuk dryghet och en fast tro "på sitt".

I vilket fall vet varenda upplyst person att det även finns en version B. Nu saknar vi den.

Jag tror för min del att BC förbjöds från Munchen att ställa upp och gå i svaromål.

Björn B:
Precis som en överstekt hamburgare torkar fort så kommer en stekt al-motor att rasa.
Packningar, skevheter och påfrestningar på bultar som en följd av att al sväller vid upphettning kommer att ge sig till känna inom 500 mil.

En Amazonmotor kunde i princip köras tills den nöp. Lät man den sedan svalna, fyllde i litet olja så snurrade den igång igen.
E3:ans "M30"-motor var samtida med Amazonen ... ca i a f ... men om den kokade en endaste meter så var det rökt! Toppen sprack.
Moderna motorer tål bara inte nå torrköre ... precis som Tjernobyl inte heller gjorde det.

MVH /// Paap R

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack Paap för den utmärkta och fyndiga utläggningen om överstekta motorer!

Kanske finns anledning för Sur-Sverker att följa upp ärendet men det skulle ju kunna förstöra en bra TV-historia.

För alla bilverkstäder, hustillverkare och försäkringsbolag är per definition skojare.

Racerbilen: Länk
Paap Reeder
... såg nu "sur-sverker" i repris idag med sitt inslag om Bilcentralen.
Min åsikt är att jag helt enkelt inte gillar henne som kund. Därmed inte sagt att BC är utan "skuld" men det ligger från kundens sida mer än en hund begraven med den vattenpumpen.

MVH /// Paap R

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Detta är ett mycket bra exempel på varför man inte bör anlita verkstäder!

___
Bilbloggen: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
"blint lita på verkstäder" skulle det stå... :-/

___
Bilbloggen: Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mer ett typexempel på att svenskar inte fått informationen om hur viktigt det är att underhålla sin BMW och att det faktiskt kostar pengar att slarva med regelbundet innehåll. Typ köpa en fin bil är väl trevligt men behöver den service också?
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.