AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.088

E46 318i går dåligt, speciellt när den är kall?

LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Min 318 E46 går helkass, speciellt när den är kall.
Det kommer ett "gnällande" ljud från motorn vid gaspådrag.
Varvar max till 4500 varv.
Inga fel hos BMW dator.

När man kopplar bort LMM så går den som vanligt.
Hoppas någon kan hjälpa mig här vad felet kan vara.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Trasig LMM låter det ju onekligen som.
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Men hur kan bilen fungera utan LMM?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om LMM går sönder går bilen ner i ett "limp home mode" som gör att man kör på fasta parametrar i bränsleblandning - bilen går inget bra men det går att ta sig hem...

Dock borde detta detekterats vid felkodsavläsning.

Har du kollat att du inte har trasig gummibälg på insuget efter Lmm? Då kan bilen gå riktigt illa...Ljudet kan vara ett luftläckage!

Kolla även stiftens skick är de vita tyder det på syreöverskott, vilket ytterligare styrker misstanken om luftläckage på insuget efter Lmm.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Tack för era svar.
Men om gummibälgen är i sönder, så borde motorn då lika dåligt om massemätaren är bortkopplad?
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Tyvärr så måste jag säga att "felkodsavläsningen" på BMW inte är felfri, den visar inte alla fel...

I ditt fall låter det onekligen som luftmängd mätaren, har haft liknande symptom på min 318 E46 som jag hade förut
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Är det skadligt att köra med LMM bortkopplad?
Ba
127
Banditleffe
525i -95 Executive
Det tror jag inte, den går bara inte perfekt..
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
För leveranstiden är ca 1 vecka och bilen går bra mycket bättre med den bortkopplad.
ja
4
jakub
318 e46 1999
e46 318i -99 m43 1 -stegs trim kamaxel 10 000mil
rykig tomgång behöver hjälp med att få den att gå jämmt i övrigt över tomgång så fungerar den mkt bra mkt bra avgasvärden
fråga ska jag ta bort skitet o montera en org kamaxel köpte bilen m trimkamaxel på har haft upp koppan o sett att det siter i samma som jag har papper på (det e trimkamaxel)som angivit på papper
har kopplat bilen på deta inga felkoder inget lekage nånstans har kollt både på malmö motorrenov o på bmw -servic i malmö need for speed allt e som det ska i tändläge enl i tyskland så har jag fåt reda på om att monterar man en trimkamaxel på m43 så måste man chipa så att styrboxen hänger med.
har någon råkat ut för samma beteende på 318 motorn tickar ej men e ryckig vid tomgång har ej den gammla kamen kvar så vart kan man få tag på en o vad e det bästa man kan gära förutom att sälja bilen det e en fin bil i övrigt all utr o riger pkt runtom hade varit roligt o få den att gå jämmt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.