AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.293

Det smäller från kardanen när man gasar kraftigt, vad kan vara fel?

sr
12
srf
535i -91
Tjena,
Jag har precis shoppat mig en 535a -91 dvs E34
Jag har lite problem med det för när jag gasar så smäller kardanen upp i golvet.

Den är helt tyst så länge du inte belastar den men trycker man på lite så smäller det som fan.
Så jag tog och hissade upp bilen och kikade under, hittade en liten packning som sitter kring kardan axeln (strax bakom mitt armstödet.) Som är sprucken är bara en liten gummi ring som ska hålla den på platts. Tänkte höra med er vad denna heter, vad denna kan tänkas kosta och hur man byter den?

Tack.
Den delen du menar är troligtvis hardyskivan sitter mellan växellåda och kardan sitter med 6 st bult eller vad det nu är.
Min kostade 850 kr på bmw, när du byter denna så är det bra om stödlagret som sitter mitt på kardan även byts stödlager kostar ca 500 kr.
Kan vara stödlagret du menar , men byt båda när du ändå håller på.
sr
12
srf
535i -91
Den trasiga delen sitter med 2st bultar underifrån. Säkert en halvmeter från lådan.
Tror då mer på stödlagret.

Är det något krångligt ingrepp eller går det att göra själv i bilhissen på OK? :)
Kom ihåg att märk upp kardan vid nedmontering, den kan hamna 180 grader fel och då blir det inte roligare fast lager och skiva är nytt.
Det är stödlagret som sitter med 2 bultar i golvet, byt båda grejerna.
Du måste ta ner avgassystemet.
Det är lite pul med detta, men är nog inte speciellt svårt, jag lämnade min till en mek dock.
sr
12
srf
535i -91
Är detta något flera timmars jobb för verkstaden?

Tar det väldigt lång tid kan det ju kosta lite också.
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Bytte båda på min, ca 1 timmes jobb, ner med avgassystemet bara.
sr
12
srf
535i -91
Jag lär väl lossa på kardanaxeln också antar jag??
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Jo, självklart, men avgassystemet är det första, sen ser man allt väldigt enkelt, inte svårt, endast lite trångt och som sagt tidigare, märk upp noggrannt. Klart värt att göra själv i varje fall.
sr
12
srf
535i -91
Okk, tackar för alla svar. Ska göra ett försök ikväll. 608:- på mekonomen för själva stödlagret.

Återkommer säkert om det blir problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.