AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.484

Kallluft i Kupefläktarna

Sida 1 av 2
Bj
56
BjornR
528i -96
Helloj

Har lite problem med bilen, jag får inte ut någon värme i fläktarna efter det att motorn har nått arbetstemperatur.

Dom blåser värme under tiden som motorn värms upp men när den är varm så falnar värmen sakta till total kyla.

Jag har dubbel klima och även om jag sätter båda på 32 grader och fläkt i full fart så blåser den bara kall luft.

Har testat med och utan AC igång.

Det verkar också som om det är passagerar sidan som börjar blåsa kallt först.

Någon som har varit med om något liknande ?

Tacksam för all hjälp, börjar bli för kallt inför vintern.

/Bjorn
Det förekommer att sensorfläkten inne i klimapanelen är igensatt av damm osv och står stilla. Då värms tempsensorn upp så småningom och kliman tror att kupén är för varm osv, och drar därför ner värmeventilerna = kalluft. Efter rengöring och kanske en droppe olja så funkar allt igen.

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp:)

Jag har ett liknande problem som jag upptäckte i dagarna. Jag har också dubbel-klima men när luften sprutar ut vid olika temperaturinställningar så blåser det kallt i vänster luftkanal medans det blåser varmt i höger luftkanal (alltså de som sitter i mitten av kupén). Ska de fungera så eller ska det vara helt oberoende av varandra? Oavsett om jag har samma temp på båda sidor så blåser den ena kallare än den andra. Har jag ev. samma fel som BjornR eller är det ngt annat?

Tacksam för svar:)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ho
17
Horn 2
528iA -98 Touring
Jag har upptäckt samma problem som du grodan k. Är det så att du löste problemet eller? Vore kul med värme på båda sidor!!!!

/Jörgen
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
hur kommer man åt sensorfläkten då hur är tilvägasättet att enklast få den åtkomlig.
Pe
7
Peter_k_ll
325i cab-87
Hej jag har med samma problem det rök i motorhuven kopplade ur en kabel och då rök det inte men får ingen värme har ac i bilen men funkar inte.. Jobbigt så kalt i bilen. Det rök typ vid säkringsboxen? Någon som har någon ide på vad det kan vara? Mvh Peter

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp.

Mitt problem kvarstår. Dock så har min mekaniker tittat på det och han är övertygad om att det är en sk. ventil/ventiler som reglerar vattnet som kärvar, nr 1 på bilden------>Länk

Tydligen så reglerar den värme och kyla till resp. utblås i dubbel-kliman. Ska prova att byta den och se om det blir bättre.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ho
17
Horn 2
528iA -98 Touring
Va på BMW i Växjö och körde en diagnos på det och det va en ventil som kärvat precis som du skrivit. Man kan få igång den om man har lite tur om man knackar på den. Det kostar över 3000 och byta den....kul!!!
Men det bästa med denna historian är att när jag körde hem så funkade värmen på båda sidor :). Tydligen så va det bra att dom va där och mekade lite. Nu har jag kört värmen upp och ner och "masserat" ventilen och nu håller jag tummarna på att det ska funka. Ett tips är nog att köra med värmen på sommaren ibland!
Är man lite händig är den inte så svår att byta själv enligt BMW.

/Jörgen
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Horn 2: Jo, jag fick det rådet också:) Knackade med en liten hammare på de båda ventilerna men ingen förbättring tyvärr. Har inte kört bilen på ett tag pga. ishalkan men skall byta däck idag. Får se om det är som förrut. Usch 3000 sek för att byta lät inte kul......

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Dessa ventilerna går att plocka isår och rensa, iaf på en E34. har gjort detta, ca 1,5h arbete. Vet dock inte om ventilpaketet är helt samma som på E34 dock. Brukar samlas en del gegga i ventilerna(elektromagneter) och då kärvar dom.
När ventilpaketet är ute så är det ganska uppenbart hur den öppnas, det gäller bara att hålla reda på grejorn så att man får ihop skiten korrekt, är dock inte så många delar att det skulle vara ett stort problem. Har sett en mektips/länk med bilder och allt men lyckades inte hitta den nu...

MVH:
Sakke
Je
61
Jean123
M50B28 Turbo
Peter verkar vara dina värmeventiler som spökar, finns att köpa på bmw, eller så kan du öppna dem och kika så att det inte ligger "gegga" eller något i dem.
Pe
7
Peter_k_ll
325i cab-87
Okey ska kolla. Hade luft i vettnet med.... Våre kul och hitta meck tipset=) Har en bmw 525a 90a med ac. Så det kan vara gegga i dom. Mvh Peter
Hej har samma problem+ att bilens motor tempatur går up på rött när man kör till en början kommer det varm luft men när motorn är riktigt varm så kommer det bara kalt. kan det vara toppen?? Eller e det nån som vet vad det kan vara? 523 96a är det
Läs gärna tidigare inlägg med exakt samma frågeställningar, kör inte i onödan förrän systemet är kollat och luftat.

FP
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej!

Lyfter tråden lite eftersom att jag har liknande problem och skulle vilja ha en mer utförlig beskrivning på hur man gör det ni nämner ovan som eventuell lösning. Jag är inte världens mekare och ställa mig med hammare och chansknacka på saker i motorn kan bara sluta på ett sätt...Kan någon även förklara mer ingående hur man kommer åt denna sensorfläkt?

Mitt problem:
Jag brukar alltid ha inställt på 32 grader och trycker in "auto" (kalla dagar nu). Det börjar lugnt på 1 markering i styrka. Men efter ca. 2 minuter får kliman frispel och de 2 luftuttag som sitter på ovansidan av instrumentbrädan på vardera sida börjar spruta kalluft för fulla muggar. Jag talar alltså om de 2 luftuttag som ej kan vinklas och som jag tror är till för att blåsa luft på de främre sidorutorna.

//Marc
Bj
56
BjornR
528i -96
Det som var fel var värmeventilen precis den som "grodan kermit" länkade till, BMW växjö hittade en begagnad som nu är installerad i bilen.

Problemet återkom dock och då verkade det som att det förutom den strulande värmeventilen även var ett sprucket lock i expansionskärlet vilket i sin tur lede till att det alldrig blev tillräkligt med tryck i systemet.

Efter åtgärd av ovansående har värmen funkat klockrent.

/B
Prova med normal temperatur på inställningen, t.ex 21 grader. Det kommer inte värme fortare för att man höjer inställningen, automatiken ser till att värmeventilerna öppnar så fort det finns varm kylvätska tillgänglig osv. Displayens intällning har ingen direkt koppling till inblåsens lufttemperatur, utan till den kupétemperatur som kommer att råda när hela systemet kommer i balans och det tar lång tid. Det blir lika varm luft när väl kylvätskan är varm med t.ex 20 grader som med 30 grader, men det tar längre tid innan sensorerna i systemet börjar reglera ner osv.
De luftutsläpp som är till sidorutorna kommer från samma kanaler som till framrutan (defroster).
På äldre bilar gjorde man ofta som du beskriver och drog temperaturreglagen i botten mot rött osv. Det resulterade bara i längre tid för motorn att komma upp i arbetstemp eftersom all kylvätska tvingades ut i kupévärmaren direkt från start.

FP
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Tack för det!

Jag skall kolla upp det där med värmeventilen. Det är så konstigt bara att det helt plötsligt börjar tokblåsa kalluft. Jag har i varje fall tagit ur panelen nu och gjort rent den där lilla fläkten. Och jag har läst mig till att "stjärnan" alltid skall vara på, något som jag inte haft. Tack för hjälpen

//Marc
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Eh, detta är ju nästan lite pinsamt. Problemet är numera löst. Och detta genom att fylla på kylarvätska! haha, jag vet.

Total uttorkning...Har fyllt på ordentlgit nu. Fyll på, slå på tändningen och låt det flyta undan, sedan upprepa! Värmen fungerar perfekt...

Måste hålla koll på det där i fortsättningen, kan ju bli riktigt jobbigt annars.

//Marc
Ho
17
Horn 2
528iA -98 Touring
Haha....det skulle jag aldrig berättat. Skönt att det löste sig i alla fall.
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Jag satt och övervägde jag med, om jag skulle skriva det eller inte. Jag är inte så korkad och "bildum" som det låter ändå faktiskt =). Jag bara tog för givet att det skulle vara mer komplicerat! =D Tänkte i vilket fall att det är bäst man skriver. Finns säkert fler som kommer hamna i samma situation p.g.a. slarv.

Ha det bra boys and girls

//Marc
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.