AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.576

Auktioner på fordonskammaren

Paap Reeder
Drev omkring litet i stan i fredags och hamnade på fordonskammaren. Tänkte följa verksamheten.

Bjöd 700:- på en helsunkig snöslunga som absolut inte var värd en krona mer. Den gick för 1800:- + 360:- i slagavgift.
På blocket ligger dom runt tusingen.

Förrförra auktionen klubbades en 750/E38 för 58Kkt+2500:- i slagavgift ... vilket enligt min mening var minst 20Kkr too much .. om inte 30 m h t skicket.

Min slutsats: vill du ha ut mycket för bilen ... låt den utauktioneras på fordonskammaren i Solna.

Textförslag till min V12:a:

"En entusiastbil. BMW 750/E32. Välservad och väldokumenterad. Säljes p g a ändrade familjeförhållanden (... här kan man dra till med nått bra).
All service dokumenterad med bilder. Alla testvärden garanteras av ägaren. En helt igenom ärlig bil."

Utrop 50 Kkr"

.... ger mig fanken på att den går att sälja på det viset. På blocket får man 25 och på AP 15.

Nu är den inte till salu ... men som tanke ...

MVH /// Paap R

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Joo...det här med som så populärt kallas "budgivning"(t.ex husköp) eller som du skriver nu t.ex "auktioner" trissar upp människan till sanslösa saker...helt klart!

Mvh Janne.
nybeemer
Var med och budade på en 540iat 99 för nån vecka sen. Den hade inbuktning i sidan, var grön, defekt abs/dsc trasiga inredningsdetaljer, saknade höljen till backspeglarna. 20000 mil import, finansbolag som sålde. Bilen gick för 83000. För min egen del hoppade jag av vid 70000.

Det är häftigt att tanka
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Just folk blir som galna,i Gävle var det en auktion för nån vecka sen med bla en 530-94 och en 316-93.Hör till saken att jag kände till båda bilarna riktigt bra.Hade lagt ett bud på 530 för nåt år sen när den fortfarande rullade fast motvilligt.Nu går bilen för 6000:-? för en bil som är tvärslut i motorn rostig överallt,sen den andra 316 som har slut topp och rostig även denna fast påsprayad går för 13000:-.huga.
530in var förövrigt här på börsen nyligt så alla som "missade" den känn er lyckliga.

Mvh/Micke
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Paap: har tänkt i liknande banor, efter att ha bevittnat en "specialbilsauktion" därute förra året.

Det konstiga är att när jag kom med min gamla MB200 -75 i utmärkt bra bruksskick och 14t mil på mätaren ville de inte ta in den med ett utgångsbud på 20.

Sålde den sedan på två dagar på Blocket för 25!?

Mats
BMW CS #5847
t80196; Fast att de inte vill ta in en bil med ett såpass högt utgångspris är ju inte så konstigt, tanken är ju att man trots allt skall kunna fynda och det funkar ju inte om man vet att redan utgångspriserna ligger väldigt nära marknadsvärdet.

Men visst blir bilarna dyra på auktioner, gäller även KVD och fogden tycker jag. Dock brukar man kunna se ett par fynd i slutprislistorna varje gång, så helt döfött är det knappast. Men rent generellt är det dyrt. Har ju blivit folkrörelse av auktioner nu.
Jag har en bekant som köpt 2 st Saabar på KVD den senaste tiden, han fick dem riktigt billigt tycker jag. Iaf bra mkt billigare än vad motsvarande bilar säljs för på blocket. Tror det handlar mycket om vad det är för bilar.
Förlåt jag menar Fordonskammaren, inte KVD.
Paap Reeder
... hm.
Idag gick en E39/520 24000 mil för 56Kkr, en E34/518 19000 mil (skralltig) för 22Kkr samt den släpvagn jag åkte dit för gick för 6000:- vilket var ett hutlöst pris på detta hembygge. Otypad, oreggad, oskattad o s v.

Sedan tillkommer 2500:- i slagavgift + skatt + bes o s v + ev bärgning från platsen.
Fattar inte affärsvitsen med att ropa in bilar på auktion. Blir ju nästan dubbelt så dyrt som på Blocket.

MVH /// Paap R

Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Hmmmm Detta måste vara ett nytt fenomen, jag har köpt två bilar där, en 316 E36 -92 för långt under "blocketpris" samt en LT31 (min son kör go-kart) för småpengar.
Snacket om "utgångspris" e jag inte riktigt me på, ställer du dit din bil till förs så får du ta det som bjuds (det är bara kronofogden som har rätt att neka ett bud dom inte är nöjda med). Det var ett bra tag sedan jag var där men en kollar på "slutprislistorna" ibland å där e det ju svårt att bedömma med bara bilder som grund.

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
Paap Reeder
Var inte så kul att följa Uppdrag granskning angående fordonsauktioner.

Får man tag i en 750/E32 i fint skick för säg 5´ ... kanske man måste lämna tillbaka den till ägaren / auktionisten?? ... för man borde misstänkt att det var för billigt!!

Klubbslaget gäller tydligen inte enligt HR. få se om det går vidare till HD???

Märklig tingens ordning men jag tror att hon kommer att torska på auktionen ty HR har tydligen dömt till hennes nackdel och hon blir av med bilen + 105 Kkr i rättegångskostnader ...
(-96 318ti tror jag det var)

MVH /// Paap R

Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Jag såg inte hela inslaget. Men det verkade som auktionsfirman hade kommit överens med säljaren om ett lägsta pris på 80000:- Bilen klubbades dock bort för 44000:-

Det konstiga i kråksången är att de jagar köparen med buller och bång, men inte auktionsförättaren som stoppade pengarna i egen ficka och drog utomlands...

Funderar på om jag ska ringa till några som köpt mina gamla bilar och be dem sätta in ytterligare 50000:- på mitt konto.

Sverige är fantastiskt!
Paap Reeder
... Iwarsson! Vi skulle kunna börja tvätta svarta pengar vita.

Du köper min 750 på auktion för 30´ ... så klagar jag och meijlar dig att jag vill ha ytterligare 40´. Helt vattentätt.

Grejen faller dock på att det kan bara gå åt "ena" hållet ty jag har inga 40 pix att labba med om jag skulle köpa din och dessutom vill du säkert ha en ordentlig råge på "efterbetalningen" för din HL.

MVH /// Paap R

Men inte åker man på auktion för att köpa bilar till Blocket-priser. Om dessutom ingen bjöd över 44' så är det bilens marknadspris.

Detta var alltså för 4 år sedan, 2002. 80 papp för en 96:a av 318 compact låter dessutom högre än vad Blocket-bilarna bör ha gått för vid den tidpunkten, dessutom en importbil som förmodligen inte värderas lika högt.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Paap: hehe ja någon skit kan vi ju koka ihop, kanske svärta vita pengar svarta ;)

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Ähh, tanten va ju klantig och skaffade inget juridiskt ombud. Hade hon gjort det så hade hon vunnit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.