AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.866

Köpråd till M3 e36 3.2?

Nu ligger S60in ute på Blocket och efter funderingar på att köpa bil i 250kkr klassen har jag gjort en helomvändning och bestämt mig för att köpa en billigare bil.....en helt original M3 Limo 3.2 är det som gäller.

Jag vet att det finns massor att söka om på dessa bilar men det är nästan FÖR mycket så man hittar inte rätt i djungeln.
Kan vi göra en ny sammanställning om vad man ska kika efter på dessa bilar som spekulant.

- Vanos....skall ej rassla och helst vara Sachs. Hur ser jag att det är en Sachsvanos och inte RR?
- Hur ser man skillnad på 3.0 och 3.2 motorn?
- När infaller inspektion 1 och 2 och vad görs på dessa inspektioner.....prisuppgift på jobbet skadar inte heller.
- Komptest tänkte jag göra, behövs det?
- Rost....var är det vanligast?

Som sagt, vad är känsliga bitar på bilarna och vad ska man se upp med....ge mig (och andra) lite nyttig feedback?

Flåklypa
- Hur ser man skillnad på 3.0 och 3.2 motorn?
Om den är 6 växlad så det en 3,2.

- När infaller inspektion 1 och 2 och vad görs på dessa inspektioner.....prisuppgift på jobbet skadar inte heller.
Insp 1 är vid varje 2500,7500,12500 ungefär, insp2 vid varje 5000,10000,15000.
7500 för insp1, 10-11 för insp2.
Insp 1: Stift, olja+filter +översyn av hela bilen. Insp 2 vet jag inte.

Ok, tack men man kan väl bulta 3.0 motorn till den 6-växlade lådan också?
Jag har för mig att man kan se skillnaden vid ventilkåpan visuellt men kommer inte ihåg skillnaden.

Flåklypa
hampe m3
3,2: M POWER står "inramat"

3,0: Ebart strecken innan o efter ej under eller över.

mvh
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
sen ser du ju om den har dubbelvanos eller enkel..

Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Flåklypa: Om du tittar på motorns "framkant", där "vanoslådan" sitter, så ser du tydligt om det står RR eller Sachs!

3,2----> Länk
3,0----> Länk

Mvh
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
hej! jag köpte min 3,2 limo i augusti och jag va ruskigt frågvis och osäker innan jag slog till.. på min sitter original rr vanos och den rasslar ingenting och fungerar utmärkt (kraftigt överdrivet) att dem skulle vara så dåliga. men iaf jag köpte bilen och ångrar mig inte en sekund. RIKTIGT bra kvalitekänsla och bilen har otrolig kraft i hela registret. sen så ser du skillnaden på ventilkåpan och att dem är 6 växlade. Jag provade en 3,0 innan den jag har nu och den föll mig inte alls i smaken, kändes kraftlös om man jämför mot min. Så mitt råd till dig är att 3,2an är ett roligare och säkrare alternativ. Men som sagt tidigare- lyssna efter rassel vid vanosen. >>lycka till!
Visa användare
27
Ubbe_
M3 1997
No problem - hade säkert spruckit ändå, SMG på denna. Lycka till, du lär få en häftig kärra i alla fall...

ubbe_
När det gäller rost så är M3 drabbad på precis samma ställen som vanliga E36 dvs i dörrskarvar, bakskärmar och bakluckans nederkant. M3 verkar alltså inte ha ett bättre rostskydd och har samma problem med för hårt åtskruvade dämpare till bakluckan (vilket orsakar rosten där).
En inspektion2 kostar runt 9-10 lakan på BMW, det är alltså en fördel om detta är åtgärdat.
Kopplingen skall klara av rätt mycket stryk men kolla så den inte tar för högt upp, då är den på G.

M3 limmo är en trevlig bil, var intresserad av en sådan för ett par år sedan men det blev en 328 istället pga försäkringskostnaden.
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
Exempelpriser på inspektion I och II finner du här: Länk

PeO.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Hur kommer det sig att Jarls kan vara så billiga???? även pirat grejor kostar ju pengar och arbetstid som säkert är den största kostnaden måste väl de också lägga ner, de kan väl inte jobba mer än dubbelt så fort????

Men de får gärna öppna en avdenling i Stockholm så ska jag lämna in min bil och prova där.

Z3MPOWER
Lars Jakobsson
mmm, dom var jäkligt billiga...stirra dig inte blind på dom priserna bara. Utan räkna med dubbla för att vara säker så slipper du bli besviken när du måste plocka fram sedlarna..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.