|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Jag tänkte göra som så många rekommenderar på forumen, byta olja innan avställning. Mitt problem är dock att jag inte kan få tag på TWS olja till vettiga priser innan avställningstid (nej, 220:- liter hos BMW är inte vettigt :P ), så jag funderade på att hälla i SLX 0w30 olja, byta filter och sedan köra någon vecka innan jag ställer in bilen i garaget. Det första jag gör sedan nästa vår är att byta tillbaka till den TWS 10w60 olja som bilen alltid körts på (och fortfarande rekommenderas). Låter det här som en bra idé? Även om SLX'en inte är en kanonolja för min bil så är det i alla fall en schysst helsyntetolja och det borde ju inte ge några men inför nästa säsong kan jag tycka. /Marcus | |
| Förresten, glömde tillägga att det är till min Alpina B8 som jag tänkte göra bytet. E38'an rullar på hela säsongen :-) | |
| Olfosson Bil i Haninge har 40% rabatt på Castrol olja, samt Bridgestone däck. | |
| Kanske lite långt ifrån Uppsala, tyvärr. | |
| Det viktiga är ATT du byter innan du ska ställa av, inte vilken olja du använder. Ska du köra normalt den här sista veckan (ingen banträff eller liknade) så kan du hälla i vilken motorolja som helst. | |
| Håller med om att det viktiga är att det är någorlunda ny och ren olja i motorn under avställningen. Att fylla på en dyr syntetolja som sedan tappas ut efter avställningen är bara att bränna pengar i onödan. Kör så lite som möjligt med avställningsoljan, men kör motorn ordentligt varm innan du ställer undan bilen, så dunstar en del vatten , syror etc bort. Detsamma gäller förstås växellåda och bakaxel. / Åretruntåkaren. | |
| Kör biltemas eller rustas bästa helsyntet som avställningsolja, allt annat är att bränna pengar. Dom oljorna har med marginal dom egenskaperna som krävs. Sen är det bara pytsa i TWS till våren med gott samvete. | |
|
Nu är det bytt iaf, till TWS som jag fick tag i sista minuten.. Men annars, näe, SLX oljan kostade mig 40-50 spänn litern så att bränna pengar skulle jag nog inte säga att man hade gjort... Bilen fick sig en långtur innan avställningen i alla fall. även om jag det sista jag gjorde var att tvätta den så då fick den väl in all fukt överallt igen ;) Nu står den avställd och myser i varmgaraget :-) /M |
|
| många diskutioner om oljor blir de, men vilken är bäst igentligen, förmodar att de beror på motor och köregenskaper, jag hörde talas o delta oil, om de kunde vara något, någon som hört annat. Länk | |
|
Darklight.Varför inte slå i 10w60 direkt när du ställer av bilen? |
|
| Jag tror inte att det är så bra att hälla i vilken olja som hels som endel säger.För att det ligger kvar en del olja i olje kylaren så då är det ju br om den oljan är av godkvalitet men när den sedan blandas med den dyra TWS | |
| kent westin: Läs mitt ovanstående inlägg. Jag har slagit i TWS 10w60. | |
|
Varför häller BMW verkstäderna i Castrol SLX 0W-30 vid service? Är det bara för att den är dyr? Något bra bör det väl vara med denna olja. Varför Pruta på en så viktig sak (kanske den viktigaste) för motorns välbefinnande? Min bil har gått 21000 och oljan är bytt regelbundet på BMW. Nu har den gått 1000 mil på samma olja och den är fortfarande brun och fin. Borde ju tyda på att motorn är i juste skick. Så länge ingen kan visa konkret att olika oljor (statoil, biltema, okq8 mfl) är lika bra - varför chansa? Vi vill väl alla ha våra BMW i bästa skick? Köpte senast Castrol 5W-40 för 345:-/4l på lilla lastbilsmacken mot 865:-/4l på mekonomen. Då är ju valet enkelt. |
|
|
Lite fakta som kanske kan kasta lite ljus över saken.... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.