AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.459

Trycker ut vatten?

Hej, jag undra vad det kan vara för fel på min 530 -89, när den har blivit lite varmer, så vill den trycka ut vatten ur expansionskärlet det är inte vatten i oljan och den ryker inte vitt kan det vara luft i kylarsystemet?

tackar på förhand!
Det kan vara ditt kylarlock som har gett upp. Det vill säga om det inte rör sig om ohemula vattenmängder som tryck ur.
njaa det trycker ut ganska mycket vatten säkert några liter, det är ur drenerings slangen till expansionskärlet..
Wa
36
Walden
325ia cab -94
530i -93i
Det är inte omöjligt att det är en spricka i toppen! Lukta i behållaren om det luktar avgaser, då kommer det ut komprision. Det behöver inte komma glykol in i förbrännings rummet utan kan bli tvärtom. Enkelt att bara stoppa en co mätare ovanför ex-kärlet, absolut inte ner i glykolen... Då dör co mätaren rätt fort å dom är imte gratis
Låter lite topplocksrenovering tyvärr. Förbränningstrycket är högst, därefter oljetryck, vattnet håller bara runt 1,5 bar max, därför är det alltid vattnet som får ge sig och trycks ut.

FP
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har du meckat med termostaten,vänder du den fel får du detta symptom.

Mvh/Micke
ägaren innan har bytt vattenpump och den har inte gått alls mkt efter det...
Hm. Kanske byte av pump gjordes krävdes för att den gamla var kass? Det finns ju en risk att den kördes varm tidigare, tyvärr. Hur varm blir den innan kylvätskan trycks ut?
Felvänd termostat? Mja, om man kan få in den rent mekaniskt så de både tätar och kläms fast i stängt läge vet jag inte. Men även om, så är systemet öppet mellan motor och kylare i den undre anslutningen, liksom systemet alltid är öppet mellan motor och kupevärmepaketet, ventilerna sitter endast på ena anslutningen. Det är därför samma tryck alltid i hela systemet, en ren säkerhetsdetalj för att inte t.ex blocket eller slangar osv skulle sprängas vid fel.

FP
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
folke har du praktiskt belägg för ditt resonemang,teorin stämmer inte alltid.
Jag har hjälpt 3st med liknande prob,ena killen hade tillomed rivit topp och bytt rubbet med fortsatt kaskad från kylaren.
Alla 3 gångerna orsak felvänd termostat,kostnad nån tia för packning.

Detta gäller endast M30 i mitt fall,har ingen aning om andra?

Mvh/Micke
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Sviktar minnet folke;)detta är bara några månader bort Länk

Mvh/Micke
Jovisst, minnet sviktar ofta...) Jag erkänner direkt att jag inte har erfarenhet av termostatmontering i den aktuella motortypen, man skulle vilja se och klämma på grejorna osv.. Men en helt stängd termostat (förutom det lilla pilothålet som normalt finns i ventilen) och som inte kan öppna sig gör att vätskan inte kan cirkulera i kylaren. Då bygger trycket upp när motorn blir varm, locket öppnar osv. I förra tråden gällde det väl cirkulationen in i värmepaketet osv, men här spelade även brist på den extra cirkulationspumpen in.

FP
det är det att bilen blir ju inte varm, inte ens arbetstemperatur om det kan ha någon betydelse.
OK, med lite varm i fösta inlägget menas i stort sett efter start eller?
Isf pekar ju ännu mera på att trycket i kylvätskan byggs upp av nåt annat än värme, stängd termostat, utebliven cirkulation osv. Då kommer man nästan tillbaka till möjligt läckage från förbränningsrum och ut i kylvätskan.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.