|
|
|
|---|---|
|
Hej, hoppas på att få lite hjälp från forumet! Jag bor och arbetar i Berlin, och kommer stanna här ett par år. Jag och farsan har nu formulerat en plan som lyder ungefär så här: 1) Jag köper en bil i tyskland. Registrerar den på mig med tyska skyltar, tyska försäkring m.m. 2) Kör upp bilen till Sverige och lämnar den hos familjen 3) Bilen stannar i stockholm "forever", fortfarande registrerad på mig med mina tyska skyltar m.m. Fördelarna med att köra utlandsreggad bil i sverige blir ju fler och fler.... Inga biltullar, inga problem med fartkameror o.s.v. När jag, om något år flyttar hem till svedala igen så gör jag bilen svensk på "riktigt". När jag gör bilen svensk slipper jag även momsen, då jag ju bott i Tyskland och köpt/brukat bilen där ;) Någon som ser något problem med det här? Är det tillåtet att ha en utlandsregistrerad bil längre tid i annat (eu) land? Problem med försäkring m.m.? Väldigt tacksam för svar/hjälp! | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej och välkommen till forumet! som svensk medborgare så är det förbjudet att framföra en utlandsregistrerad bil i sverige. helt sjuk lag, men anledningen är att de vill stävja precis det du säger jag tror inte heller att du verkligen får lyfta den tyska momsen sedan vi gick med i EU. om du däremot hade flyttat till USA så stämmer ditt resonemang. sedan tror ajg du kommer att bli väldigt negativt överaskad över de tyska försäkringspremierna, som är sjukligt höga. jag tror att du får åka på både 5 och 10 fortkörningsböter för att ens gå plus.... sedan finns det gissningsvis andra fallgropar, som hur försäkringar funkar i tyskland, värdeminskning osv på bilen mm. ledsen att vara så negativ, men det är inte så lätt.... mvh Johan |
| Hmm, så om jag bor utomlands och vill åka hem och hälsa på så måste jag byta bil. Är lagen ganska ny eller har jag bara haft tur som åkt norskt i nästan ett helt år och aldrig blivit stoppad? Kompisen blev stoppad i bilen men polisen var bara arg över fortkörningen, sa ingenting i övrigt. | |
|
Johan; Lagen om att personer skrivna i Sverige inte får köra utländskregistrerade bilar i Sverige är borta sedan 2-3år numera gäller 1 vecka efter bilen anlänt till Sverige det är okej, för mer detaljerad information kika på lagtexten. Det finns en del personer som kör bilar med utgångna Tyska exportskyltar två av dom en Audi A4 Avant B5 och en Range Rover ca-98 har klippt bort den röda delen för att vara mer diskreta om dom klarar sig från att bli stoppade vet jag inte bara att dom är ute och åker. Vare sig frågeställarens eller köra på utgånga exportskyltar är något jag kan rekommendera (det är olagligt och oansvarsfullt) utan jag är förvånad över att varför fråga om sådant sween? Antingen tar ni beslutet att köra eller är detta en poll för att se hur många som tycker detta är en bra idé och vilka som inte tycker det? Mvh Stephan |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
aha, tänkte väl det. lagen var väldigt konstig, så det är skönt att den är borta. rent principiellt så är den dock lika sjuk fortfarande, varför skulle jag inte få åka med tyska skyltar i Sverige om jag vill det? eller ryska? så länge jag har dokumentation som visar att bilen är körduglig och trafikförsäkrad så borde väl det funka? mvh johan |
| Knepigt värre med tanke på Diplom-Is körde väl med Dansk eller om det var Norsk registrerade lastbilar förut, med svenka chaufförer. | |
|
Stephan: Det jag är ute efter är att kolla (bland folk som vet bättre än mig) är om det jag föreslog är möjligt/lagligt. Nu visar det sig att det tydligen inte är det, och då tackar jag så mycket för hjälpen och upplysningarna. Jag (och min familj) har ju en relativt ovanlig situation, och jag var nyfiken på om detta gick att utnyttja på ett bra/lagligt sätt. Att köra på utgångna exportskyltar är det definitvt inte frågan om, utan det jag hade i tankarna var att ha en 100% laglig och försäkrad tyskt reggad bil, men köra den i sverige under längre tid för att "slippa" vägtullar och fartkameror (något som utländska turister slipper). Tack för all hjälp! |
|
|
En polare gjorde så på det glada 90talet.. Enda saken var att han måste åka till tyskland och besikta bilen en gång om året eller om det var varannat år.... Hela handskfacket fullt med p-böter som man inte behövde bry sig om heller ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.