AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
813

kan någon mäta höjden på sin bil?

jag tror mina dämpare och fjädrar är slut bak, den ser typ sänkt ut i baken, men orginal fram, är itne så vakcert.

så jag undrar om någon kan mäta sin bil från marken till skrämkant, både fram och bak. gör inget om den är sänkt, går ju att räkna på.

vill veta för då är det lättare att avgöra vad för sänkningssats man ska köpa.

min är fram/bak 67,5/62,5

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Min 540 är 67.5/64.5 utan att motorn är i gång (jag har sportchassi med nivåreglering) med vinterdäck 205/65-15.
ok, när bilen är igång, går bakänden upp då eller?

men min är ju redan lägre där bak som det är.

tack för uppgifterna

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Dannej:
Nu har jag mätt med nypålagda sommarhjul (235/45-17 resp. 265/40-17) och har då 67/65 på bilen med tomgång. Motorn igång eller inte verkar inte påverka.
Automatare ser alltid lite "hängiga" ut därbak när de står stilla... Har också stört mej på det!

Olio
varför skulle just en automatare se hängig ut i baken? förstår jag inte.

men det verkar ju som min är extra hängig. alltså kanske man kan sänka lite där bak med, fom som det är nu skulle ajg inte vilja ha lägre, det är lagom. och sen sänka 40-50mm fram.

Tror att det har att göra med typ drivlina och så.. Bilen "puffas" liksom lite uppåt när man börjar köra, eller hur man ska beskriva det.. Kan juue iofs vara att våra fälgar är extremt små (15-16 tum eller nått...)

Olio
det resonemanget förstår jag inte, visst en automatlåda är lite tyngre, men den sitter så långt fram så det borde snarare vara där fram den blev lägre issåfall.

efter växellådan är ju allting precis likadant som en manuell.

du borde känna som dämpare och fjädrar är slut, inte bara se det, känns den svampig i höga hastigheter?, tar detlänge innan den slutar gunga efter ett gupp?.
när man kör fort? du kanske läste att det var en diesel med, hehe.

nä men det är svårt att avgöra när man inte har nått att jämföra med. den är ganska mjuk där fram med.

Min har höjden 65 fram och 62,5 bak med 205-55-16.

Titta gärna in på min sida.
Länk

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Enda tillfället en bil med automat skulle "se lite hängig" ut bak är väl isåfall när man står med "D" i och håller på bromsen precis innan man ska köra... då har man ju redan kraft till bakhjulen och "akterskeppet" har sänkt sig en aning, precis som det också gör på en manuell om man slirar på kopplingen medan man håller på bromsen...
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Intressant!
Jag bytte även fjädrarna där bak vid senaste stötbyte just för att den såg trött ut baktill. Förändringen blev lika med noll. Undrade ett tag om jag fått fjädrar till en sedan.
Är det inte lättare om man mäter till hjulcentrum?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Med tanke på att dannej fått en massa bilägare att gå ut och måta sina bilar så kolla vilket datum inlägget
startade:D

MVH
Hasso
Han sitter säker med ett jätteleende på läpparna just nu.

mvh
Berg

Rädda djurens mat - Bli Antivegan!
haha, ja, och sen skulle jag vilja att alla plockar av sina toppar och kollar dian på alla cylindrar, hehe.

nä men allvarligt så håller jag med att enda gången en automatare skulle vara lägre är när man står med D i, helt klart.

och att mäta till hjulcentrim är ju också bättre klart eftersom innte ala har samma rullomkrets på hjulen, men det är lättare att mäta till marken, och det skiljer inte så mycket i höjd på olika däck.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.