|
|
|
|---|---|
|
När jag har startat bilen och kanske kört en sväng och stänger av bilen så låter det som en elmotor går en stund. Ljudet kommer ifrån förarsidans vindrutetorkare ungefär. Och nu är det så att den står och brummar i några minuter ibland och vill ju så klart veta vad det är som låter. Bilen är en BMW 740iA -93 Mvh Thomas ___ BMW 740iA Länk | |
|
Några minuter???? Det borde vara den automatiska vindrutetorkarspännaren som sitter enbart på förarsidan. Den fungerar så att när du startar bilen så läggs vindrutetorkaren hårdare an mot rutan. Den är även hastighetsberoende, högre hastighet=hårdare anläggning. Men den brukar bara låta i några sekunder... |
|
|
Ja de måste nog vara den fast att den låter i några minuter nu =) Men då vet jag vad de är varjefall. Tack för det! ___ BMW 740iA Länk |
|
|
Kan ju spinna vidare på detta... Bytte torkarmotor för ett tag sedan. Fick med all otur i världen tag på en defekt först. Så nu är man haj på detta byte. Hur som, efter bytet har även jag fått detta ljudet som Blomman skriver om. Det fanns inte innan bytet men själva torkarmotorn i sig har väl ingen inblandning i tiltningen? Går det att smörja/justera bort ljudet? |
|
| Det här aningen irriterande ljudet har jag också, är det någonting som är på väg att gå sönder eller? Vore ju trevligt om man kunde få bort det iallafall... | |
|
Servomotorn till fjäderförspänningen sitter under vänster torkarspindel och har inget fysiskt att göra med torkarmotorn. Om servomotorn surrar i några minuter har förmodligen den invändiga snäckväxeln "packat ihop" Jag hade isär den här mojängen ett flertal tillfällen på min 535 -91 då den hade fått "spelet" och inte ville återgå till ospännt läge utan fortsatte att spänna på nytt då bilen startades. Normal funktion är att torkaren spänns då bilen rullar fortare än 10 km/h Där efter sker ytterligare spänning då man passerar ett antal hastighetsgränser. När tändningen bryts ska den återgå till icke förspännt läge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.