|
|
|
|---|---|
| Hur såg en diplomatbils skyltar ut i Sverige i 1986? Någon som minns? Var dom blå såsom idag? | |
| Var det inte: CD_ _ _ ? | |
| Jo det var en liten oval vit skylt med bokstäverna CD Corpus Diplomaticus. Vilket en kasettbandstillverkare gjorde en kampanj där man delade ut sådana klistermärken till folk och det var inte uppskattat vill jag minnas. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Mycket riktigt! Blå skylt och CD MVH Patrik |
| Var det verkligen blå skylt 86? | |
|
Nej blå skylt kom senare ca 1989 då tog i princip alla diplomater bort CD märkena, alla diplomatbilar har dock ett vanligt regnummer som monteras om/när fordonet säljs utanför kåren. Mvh Stephan |
|
|
Helt vanliga regnummer och ett extra CD på oval vit skylt. (Lika som vårt gamla hederliga S-märke som nu är på utdöende) **Belåten BMW-ägare i 26 år** |
|
|
Här i stan rullar en svart X3 med en oval CD-skylt men med vanliga regplåtar, är personen som kör den fd. diplomat? /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
|
Masten; I och med att dom blå skyltarna togs bort för 15år sedan är det inte en fd Svensk diplomatbil med största sannolikhet kan ju vara från ett land som använder vanliga skyltar till diplomater, är den import eller Sv-såld? Mvh Stephan |
|
|
Stod inte CD för Car Diplomatic? BMW e lag |
|
|
Nej, svenska diplomater i Sverige har blå skyltar med gul text vilket inte är vanligt i Sverige. Minns inte hur kombinationen är men ska notera det nästa gång jag ser en. Dagens kombination har två bokstäver, landskod som inte alls är logisk i många fall, med undantag för norge som har CP... =) Sen tillkommer tre nummer. Det finns en 001 och avslutas med ett A vilket är Ambassadörens officiella bil och ägs av Ambassaden. Sen kommer 002B-003B osv. som alla tillhör Ambassaden. Efter det kommer diplomaternas egna privata bilar som avslutas med ett C. Finns bara bilarna 002B och 003B blir diplomatens nya skylt XX003C. Efter C kommer teknisk/service personal och får ett D. Finns även F och G och H men kommer inte ihåg vad de står för men jag kan kolla upp det imorgon. Ska även se om jag lyckas hitta ett kort på en gammal diplomatskylt. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Skulle ha varit i och med att CD-märket byttes mot blå skyltar för 15år sedan så är det inte en fd Svensk diplomatbil (Svensk menas att den varit diplomatbil i Sverige inte varit i Svensk tjänst i annat land) Se länk för tabell över vilket land som har vilka tecken... Länk Ambassadören har inte alltid 001A detta eftersom det då lätt går att se det, USA är ett exempel. Mvh Stephan |
|
|
USA kör inte med diplomatskyltar alls just pga att det går att se vilket land det kommer ifrån. Men förut kördes USA's Ambassadör i AF001A... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
CD= Corps Diplomatiques. ---- BMW CS #6212 Kombi och bilbarnstol - den moderne mannens attribut :-) |
|
|
Stephan735: Jag såg X3:an på nytt idag och det visade sig att det är en CC-skylt (vad nu det innebär!) som sitter på den, jag hade sett fel tidigare. Svensksåld är den iaf... Ägaren hade tidigare en Rover 75, också den med CC-skylt. /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
|
Jag har nu fått det bekräftat att 1986 hade svenska diplomatbilar vanlig svensk nummerplåt med CD-klistermärke precis som någon nämde tidigare. Ingen oval skylt eller annat underligt. Det vanliga reg-nummret står för övrigt på skattemärket på dagens diplomatbilar... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.