AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
830

Problem med motorkylning E28 518

Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Bilen är en 518i årsm 1988 med M10 motor som gick rejält varm förra veckan, plockade loss termostaten och såg att den var sönder rostad. Spolade ur hela kylsystemet ordentligt och satte dit en ny termostat och fyllde på med ny kylarvätska.

Allt torde vara helt ok, men efter längre provkörning så går motorn varm igen, nästan upp på det röda, kupévärmen fungerar helt ok, men den nedre kylarslangen bortom termostaten är helt kall, medan de två övre är väldigt varma och har högt tryck. Trodde att det var fabrikationsfel på den nya termostaten, tog ur den och testade hemma i köket, men det var helt ok, öppnade vid 80grader.

Satte tillbaka och fyllde på nytt igen. Provkörde och samma visa igen, motorn går varm och den nedre slangen är helt kall men kupévärmen ger full värme och de två övre slangarna till vattenpump och block är väldigt varma och högt tryck. Vad är felet??

Har läst i Haynes att kylsystemet på M10 är 7,0 liter och jag har nu fullt på totalt minst 8,0 liter under tiden som jag luftat. Har kollat motoroljan, inget vatten, och provtryckt kylarlocket, det öppnar som det ska vid 2bar.

/Z-motor
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
kylet kan vara igensatt.. inte vanligt men händer.. kanske aldrig händer på bmw iofs.. fast jag skulle utesluta det till att börja med.. har du behöft fylla på glykol?

Ge han olja Bara!!
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Tack för svaret, men troligen så har toppackningen gått sönder. Upptäckte imorse att det bubblar ganska mycket i kylaren med motorn igång... tråkigt nog.

/Z-motor
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
lycka till.. om du gör d själv så ge f*n i att dricka öl i garaget.. det får det mesta att skita sig.. ;)

Ge han olja Bara!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.