|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag undrar hur man märker om vanosen på M3 3,0 är trasig? Knackar rätt hårt från bilen och kompretionen är ok. Var en liten skada på ett vevlager men enligt verkstaden så ska det inte vara orsaken till det knackande ljudet. Oljan var fräsch och ventllerna justerade när det knackande ljudet uppstod. Vad är orsaken till att vanosen havererar på 3,0:erna? Bilen har rullat lite drygt 13´ mil | |
| Låter som vevlagrerna.Råkade ut för det på en 3.2 tidigare. | |
|
Edit menade ramlagrena. |
|
|
Hmm.. låter bekant. Min började precis knacka ganska bra från motorn. Kommer mest över 2000 rpm och markant 3000rpm och högre. Ibland kan det knacka högt på tomgång också, men försvinner helt om man trycker net kopplingen. Låter det fortfarande som ramlagrena. Annars liksom ovan går motorn som en dröm men all effekt intakt... Hur stort ingrepp är det att byta dessa lager, och vad kan man vilt gissa att en verkstad skulle ta.. Låter som ett större jobb. Tänkte ändå byta bussningarna i kardanen någon gång, låter som det kanske blir läge nu då.. Vore mycket tacksam om någon kunde bekräfta mitt fel. Jag trodde att det var kardanen och det som vibrerade och lät på tomgång (som försvann när man frikopplade också fastän det aldrig var växel i). Den som aldrig vågar kan aldrig vinna.. |
|
|
ett vevlager skulle gått rejält, skulle jag då inte hitta spår av det i oljefiltret? Känns som en billig ända att börja i.. Leta hyrbil imorgon igen.. ångest Den som aldrig vågar kan aldrig vinna.. |
|
| Om ljudet försvinner när du kopplar ur så kommer rasslet i från ingående axel i växellådan. Helt normalt att det rasslar därifrån, mycket vanligt också. | |
|
kan ju åxå va urtrampningslagret som väsnas.. |
|
|
Om det är urtrampningslagret som är kass så skramlare det när man frikopplar. Håller med Pelle att det är från ingående axel i växellådan. Standard på M3 =) Mvh Björn |
|
| Låter mest i framknaten på motorn. där den billiga saken sitter | |
|
nä urtrampningslagret väsnas när man har släppt upp kopplingen.. annars är det ju tryck på det lagret när man kopplar?`.. bytte det på min första bil saab 900 aero.. den rasslade när man släppt upp kopplingen, och va tyst när man trampade ner.. blev helt tyst efter bytet.. |
|
| bilfreak: det ska vara tvärtom.... du kan ju inte jämföra med en saab där allt är bak&fram :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.