AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
678

18" fälgar på M3 -93 vilken offset?

Visa användare
155
Jessee
M5 -99
Hej,

har hittat fälgar som jag skulle vilja ha på min M3 -93. Dom mäter 8x18" fram och 9x18" bak med offset 40. Tror ni att dessa kommer fungera eller hamnar dom för långt in så det ser knäppt ut eller så att det inte ens går köra bilen? Ifall ni tror dom passar så vilka däck ska man ha?

tacksam för svar:)
mvh/Jens
Visa användare
155
Jessee
M5 -99
Ingen som vet om det fungerar med et40?

mvh
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Et 40 är ok, med 9" bredd så skulle det gärna va högre för det finns risk att dom kommer skrapa i hjulhusen om bilen är låg eller om du har passagerare bak. mina erfarenheter säger Breyton 9x19" et 38 = valsa 1cm och därmed Hartge 9x19 ET 47 = Ok.

Jag gjorde en formel för mitt egna bruk när jag bytte fälgar ofta för ett tag sedan. Den är på intet sätt matematisk korrekt med benämningar osv men den funkade för mig när det gällde att räkna ut så att det inte skrapade i skärmkanten. För att kunna använda denna formel så behöver du veta en fälg som passar perfekt på din bil och för M3 e36 passar Hartge 9x19 ET 47 perfekt. Jämför mot den.

Fbx2,54/2=Fc
Fc-ET= Svar

Fb= Fälgbredd i tum
Fc= Fälgens centrum
ET= Fälgens inpressningsdjup

Svaret som blir är ett mått på hur långt ut fälgen hamnar. Använd samma formel på en fälg du vet passar så ser du om den nya kommer att passa UTAN ATT TA I SKÄRMKANTEN. Andra saker kan fortfarande göra att fälgen inte passar.
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
ojdå såg nu att enheterna blev fel... du får ange ET såhär ET38 = 3,8 det blev i cm i stället för mm. sorry
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.