AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.772

E46 för 65 000:- ?

Sida 1 av 2
Hej alla,
Jag vill hemskt gärna ha en E46 sedan (318 eller 320) men min budget är ca 65 000.
Enligt bilpriser.se borde detta inte vara något problem men om man tittar på prisnivån på blocket så ser det betydligt svårare ut. Prisskillnaden mellan blocket och bilpriser.se är ca 15-20 på bilar i prisklassen 60-80 000.

Har bilpriser helt fel eller är jag bara dålig på att pruta?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag sålde min 323i-E46 (19400mil) Alpina Optik Länk strax under 90.000:- förra veckan. Så chansen finns att du får tag på en 318 åtminstone.
Det blir nog riktigt svårt att komma över ett bra ex för dom pengarna. Konstigt nog så kan man köpa en sådan för slanten istället. Länk Helt upp och ner vända världen. ;)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Finns ju flera under 75000:-

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Bara att ringa runt och kolla hur det verkar...

MVH Christofer
Tack för alla snabba svar.
Jag har ringt runt till en del som sålt för ca 70-80k och som bilpriser värderat till mindre än 65. Ingen av dem har varit särskilt intresserad av att sälja för 65 eller mindre.

Upplever ni att bilpriser.se överlag ligger i underkant på skattningarna?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Herregud, du kan inte köpa en bil och gå efter bilpriser.se.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har du ring på denna Länk ? Verkar ju spontant rätt schysst enligt mig, välutrustad, rätt färg, svenksåld osv... Säkert inte omöjlig att få för 70000:- iaf...

MVH Christofer
so
11
sopranos
BMW 520i touring 02
BMW 318i sadan 99
Hej

Hittade min 318 99 för 75000kr 12600mil servad på BMW dock lite rost i ena nedre skärmen.
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Bilpriser.se är bara en ungefärlig prissättning. Gå inte efter den!

"It's furious to be fast!"
Jag tycker definitivt att du kan utgå från bilpriser.se. Som texten nedan säger så baserar de sina värderingar på verkliga försäljningar. Jag tror att bilpriser funkar bra när det gäller standardbilar såsom 316,318,320. När det däremot är en speciell bil eller extremt välutrustade, välvårdade ex så får man använda sig av sunt förnuft och känsla.

"Angivna bilvärden följs upp och uppdateras kontinuerligt. De bygger på omfattande statistik från verkliga försäljningar över hela landet, löpande marknadsundersökningar och omdömen från värderingsmän. Dessutom matchas priserna veckovis mot utbudet på de stora bilsajterna och bilmarknaden i övrigt."

Jag tycker ofta att bilar som gått 20 000 mil (som den som chrille82 pekar på har gjort) så är de väldigt lågt värderade enligt bilpriser.se. T.ex. den är värderad till 48-56kkr. Föreslår man något sådant så ramlar nog försäljaren av stolen om de siktat in sig på runt 70kkr.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
48-56000:- är ju rena skämtet för en fräsch bil... Stämmer inte alls med verkligheten. Stirra dig inte blind på bilpriser.se

MVH Christofer
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Som andra redan sagt så är bilpriser.se inget som visar på hur verkligeheten ser ut. Jag vet visserligen inte hur avancerad bilpriser.se faktiskt är men efter en snabb genomgång av sidan ser jag inte att de tar med de marknadsekonomiska aspekterna på något djupare plan. Men rent principiellt kan man ju säga att bilpriser.se är missledande om inte utbud/efterfrågakurvan säger detsamma. Även om en bil är värd ett visst pris enligt bilprsier.se så kommer marknaden att anpassa sig efter hur efterfrågan ser ut. Kanske någon som vet mer om hur bilpriser.se faktiskt fungerar, utöver att man fyller i fakta om den spcifika bilen?

Sen tycker jag spontant att det verkar farligt att jaga bil och fokusera på priset. Givetvis ska man inte godta att köpa vad som helst till överpriser, men stirrar du dig blind på inköpspris kan detta resultera i en ökad kostnad när du väl fått bilen i din ägo (läs reperationer).
Grodan och Ekan,

hur mycket vet ni om hur bilpriser.se beräknar sina priser på begbilar? Ni gör väldigt starka uttalanden att dessa inte stämmer så ni måste rimligen vara mycket insatta...eller?

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Kära simon_en!
Detta är ett forum för diskussion. Ta det inte så hårt! VI diskuterar bar avad vi tycker och våra erfarernheter. Att sätta värde på en bil är inte lätt och att ge en rätt peng för en bil är svårt!

Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Jag vet inte simon_en, men jag tycker det framgår ganska tydligt i mitt inlägg att jag frågar om någon har mer information om bilpriser.se då jag inte vet så mycket om det (så visst på den punkten har du helt rätt). Om du själv har information om bilpriser.se och hur det fungera så hade jag varit den första att uppskatta det.

Mina kunskaper i hur en normal marknadsekonomi fungerar är dock inte lika obefintliga och om du bemödar dig att faktiskt läsa mitt inlägg igen så kan du kanske se att de liknelser jag gör gäller till hur marknaden faktiskt reagerar på prissättningen av begagnade BMW. Jag skiter fullständigt i om bilpriser.se värderar e46:or till 10k, så länge marknaden är benägna att betala mer.
Ekan: Eftersom bilpriser grundar sina värderingar på "omfattande statistik från verkliga försäljningar" så är väl detta ett bevis på vad marknaden är beredd att betala.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
simon_en//

Inte ser "bilpriser.se" vad det är för utrustning på bilen, fälgar, skick, färg, antal ägare, nya delar etc.
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
3d bollen:
Jag sålde min e39t 528t -98 nyligen för 129 000:-, fullutrustad och med m-sport paket och svesksåld. Tror att bilpriser gav värdet på 103 000:- då...
Jag blev nöjd och köparen verkade nöjd, hoppas att han fortfarande är.
Ville bara säga det att det är mycket svårt att värdera en bil bara rakt av: man måste se till ,svensk eller import, utrustning, helhetsskick, miltal, servicebok mm.

Men det tråkiga kan ju bli att man har en budget på 65000:- och köper den billigaste bilen efter budget , men sedan står man där med en massa reparationer och tråkigheter.

Kolla alltid helhetsintrycket på bilen och på den som säljer hur öppen och ärligt han svarar på dina frågor angående bilen.

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Exakt bilpriser tar inte med alla aspekter, så deras priser kan skilja sig en hel del ifrån min värdering av min bil.
Tex.bilpriser värderar min bil till 180000:- men jag värderar den till 200000:- eftersomjag har all utrustning och svesksåld och låga miltal.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Även om bilpriser.se räknar AC som utrustning så finns inte allt det andra med. Samma sak vad gäller service och diverse. Nej du, jag skulle aldrig köpa eller sälja en bil baserad på deras uppgifter. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.