AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.867

Gul oljelampa lyser

Ri
5
RicoS
330i Touring -04
Hej,
jag har en relativt nyinköpt BMW 330i Touring -04 som gått drygt 5.000 mil. Den gula oljelampan för oljenivån lyser oregelbundet; det vill säga ungefär 3 gånger av 4 som jag använder bilen. Börjar lampan lysa släcks den inte förrän motorn är avstängd.

Jag har kollat oljenivån med stickan och även fyllt på för säkerhets skull utan resultat. Ska man testa att fylla på olja över strecket eller finns det några risker med för mycket olja? Kan det vara farligt att fortsätta köra med lysande gul lampa eller räcker det med att kolla stickan regelbundet?

Vore tacksam för om någon kan komma med tips om detta.

Mvh
RicoS
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Förmodligen är givaren dålig eller glapp i kablarna. Fyll inte på över strecket, katalysatorn kan ta skada då överflödig olja förbränns.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
xcOOb
finns mycket skrivit om detta så sök så får du svar.. troligtvis trsaig givare, har samma problem på min men kolla olja så det är ok sen är det bara att köra.. min lyser ibland vid start i 5-10sek..
Ri
5
RicoS
330i Touring -04
Tackar så mycket för svaren!

Jag får väl ta och lämna in bilen för reparation av givaren i samband med nästa service då. Skönt att veta att det inte är någon fara i alla fall.

Annars är jag väldigt nöjd med bilen som är långt bättre än någon annan jag tidigare haft. Jag är också förvånad över att den inte är törstigare med tanke på motorn (som för övrigt är grymt fin).

Lurade lite på en BMW M3 eller en Audi S4 Avant ett tag men det känns som att denna motorn räcker gott. Sedan är ju en BMW lite roligare än Audi!
xcOOb
tänkte lite lika jag med, valde mellan audi o bmw men blev bmw nu men sen näre blir kombi blire en s4 med nya v8an lr en v70R..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.