|
|
|
|---|---|
| Vad tror ni om denna idé? Har i dagsläget en 318is -90 som jag är så himla nöjd med, Är relatift pigg och går mycket billigt. Men nackdelen är att jag är so himla less på 2 dörrars kaross, Visst det ser bra ut men osmidigt. Tror ni det skulle vara några problem att stoppa ner motor, växellåda, bakaxel i en 320 Touring? Eller rättare sagt att få den igenom besiktningen. Vore ju ett ganska kul prjekt enligt mig :) Men jag många här på autopower som skulel tycka det vore dumt att genomföra mina idéer kanske :P | |
|
Jag har en 318i Touring som detta är gjort med nu i sommar. Du får ta all elektronik, katalsysator, vxl-låda, motorfästen, (skiljer nog en del från 320 där), avgassystem. Det är rmycket mer jobb än man tror. Men min bil blev väldans bar efteråt;-) Men eftersom du har en hel bil att plocka från så borde det inte bli några problem med delar. Men tror inte att det går att besiktiga 320 med m42 i. |
|
| Jo, Jag har förstått att det är en hel del jobb, Men ska man vara fin får man lida pin så att säga ;) M42:an är ju en så himla trevlig motor så det känns inge kul att köpa en 318 Touring som är betydligt segare eller en 320 som går sämre och drar mycket mer soppa. och en 325 Touring är man ju lite sugen på men det blir lite för dyrt för min plånbok tyvärr :/ Så det vore ju ultimat att ha en 318is Touring ;) Okej, men en 318i Touring sk adet inte vara några problem med eller? | |
|
Om jag förstått dig rätt nu, du skall ta plocka ner din 318is du har nu? Isåfall är det inga större problem att flytta allt till en 318i touring. Dom har i de flesta fall samma bromsar som 318is. Det enda som skiljer är bakre krängningshämmaren, den är 1 mm tjockare på is modeller enligt ETK´n. Så i stort sett är det mesta att skruva ner från ena bilen till den andra. Här är en länk på en som gjort det innan. Den bilen är nog såld nu tror jag. Länk Angående besiktningen så vet jag inte om det går igenom, men tror inte att dom ser att det är en annan fyra i bilen, lite värre om du byter i en 320, sexa mot fyra kommer dom nog att upptaäcka. |
|
|
jajjemensan, du har förstått rätt. vet ej om planerna kommer att genomföras med det vore ett roligt projekt. För jag älskar verkligen motorn i isen. och för att inte glömma väghållningen. Det borde väl gå att flytta över bakaxel (diff) krängningshämmare och rubbet? så man får i pricip samma väghållning? Hur pass mycket tyngre är en touring jämnfört med en sedan? och angående bilderna, nu blev man ju bara ännu mer sugen på konverteringen. :) nae, jag tror nog samma sak. men det vore förjävligt ifall dom skulle fälla en på det. Då står man ju där med en obrukbar bil :( |
|
|
Nu har jag suttit och funderat ut lite och jag tror faktiskt jag ska försöka hitta en 318iT med dålig motor och flytta över drivlina, bromsar, fjädringsdetaljer mm till den från min 318is. Är grymt sugen på denna konvertering nu. Men då återstår det ju att hitta en bil också :) har frågat runt lite om vad dom tror med besiktningen och alla har svarat att dom skulle nog inte märka ngn skillnad. 1,8 liters fyra som 1,8liters fyra. Inte tror jag besiktningmännen tänker på at tdet är en 16v istälelt för en 8ventilare. ngn som har en lämplig bil här kanske? Såg och för ett tag sedan att det var en kilel som hade gjort denna konvertering förut, Finns han med här på forumet kanske, och vad heter han isåfall?. God Jul och Gott Nytt år Önskar Joel Olsson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.