|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag skulle vara tacksam om jag kunde få lite hjälp.. För en vecka sedan när jag skulle starta bilen så startade den som anligt men någon sekund senare så tvärdog motorn, Jag försökte starta den igen men den ville inte ens hosta! Jag kollade så att pumpen i tanken funkade och det gjorde den, sen kollade jag om pumpen fick ström och det fick den inte! kan det vara relät? Vart sitter relät till pumpen? Kan det vara nåt annat? Det handlar om en 325 e30 Tacksam för svar! /Tobias | |
|
Mycket troligt att det är bränslepumpsrelät. Sitter intill säkringsdosan i motorrummet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Tackar tackar! Jag ska kolla det i eftermiddag. | |
|
ErikW: Du menar inte inne i säkrings dosan? Jag kollade lite i min haynes bok, och efter lite letande i kopplings schemat så har bränslepumps relät 8 stift och det finns bara ett relä i boxen som har det, det som är märkt "K10" på locket till säkrings boxen. Men enligt haynes ska det relät vara till vindrutetorkaren. mycket märkligt när det relät klickar när man vrider om nyckeln!! k1mzo: om den säkringen sitter i säkringsdosan i motor rummet så är den hel.. Jag skulle vara mycket glad om jag fick reda på exakt vilket relä som är relät till Bensinpumpen. Min bil är importerad om det skulle vara nån skillnad. Jaja, jag får leta vidare! |
|
|
Har samma problem! händer när bilen stått en längre stund! typ 1,5 dag! Dom tips jag fått är att de ska vara nån backventil som är trasig! Skriv om du hittar felet! |
|
| Hmm.. visst har du fått igång bilen? Annars e de bara att nöta på nyckeln en stund! Å när den väl startat så håller du den vid liv på gasen några sek. Sen funkar allt som vanligt igen! | |
|
ZxVC: Nej den startar inte alls, jag körde slut på batteriet sist gång jag försökte. Det kommer ingen ström till bränslepumpen så det lär vara det som är problemet. som sagt om det är någon som vet vilket relä som är bränslepumpsrelät så skriv gärna nånting:) /Tobias |
|
Sonny Wallin |
tobbeh: har du kommit fram till vart den sitter? Undrar oxå. har du löst problemet? /Sonny |
|
jag håller på med samma problem på min m5:a. Inge ström bak till pumpen. Inte ens M-bilar i västerås kunde säga var relät till bränslepumpen sitter. Dåligt!!! Fick olika scheman men inget stämde riktigt bra. Byglade alla reläsocklar mellan plats 30 och 87 o kollade ohm mellan säkring 23 o reläsocklarna. På så vis hittade jag vilket relä det är till bränslepumpen. Relät mätte jag upp o det klickar fint men det är iallafall trasigt(lita aldrig på ett relä). Ska beställa ett imorgon o förhoppningsvis kan man snart ut o bränna 2,5 liter milen igen! :) Gummi gör sig bäst på asfalt!! |
|
|
sorry... man behöver inte bygla förresten...det gjorde jag bara för att kolla om det gick ström ända till pumpen. det är bara att sätta ena sladden till säkringen för bränslepumpen o den andra provar man i reläsockeln. Stick ner i de olika hålen i sockeln o rätt som det är så hittar man impedans mellan (rätt) relä o säkringen. Good luck Gummi gör sig bäst på asfalt!! |
|
|
Jag har inte hittat problemet än. bränslepumpen funkar när man matar säkringen med 12V. Men den startar inte när man vrider nyckeln!. Jag har också skollat om det fanns någon gnista på stiftet, och det fanns det inte! jag blir bara mer å mer förvirrad.. relät till bränslepumpen sitter i den lilla boxen framför fjäderbenet där det sitter 3 olika relä som hör till styrsystemet och ett av dom ska vara till pumpen. Nästa steg är att byta ut de 3 reläna. för att det är tydligen något till relä i samma box som gått sönder eftersom det inte finns någon gnista. Och det inte är reläna så kan det vara styrboxen och den hoppas jag inte att det är. /Tobias |
|
|
Felet var en skruv som skadat isoleringen på en en kabel, därav blev det kortslutnng och en säkring mellan batteriet och några reläer gick. /Tobias |
|
|
strålande! var sitter den kabeln? Gummi gör sig bäst på asfalt!! |
|
|
Det var en ganska smal kabel som gick direkt från batteriet ut till motorrummet där batteriet sitter på vissa e30. Kabeln går precis bakom högtalaren vid golvet på passagerarsidan. när någon monterade gallret till högtalaren så skruvade han/hon skruvat rakt in i kabeln. Säkringen satt bakom mattan i bagaget inne i en krympslang.. /Tobias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.