AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
546

Riva vxl-låda på e28 hjälp!

Bu
18
BusE
Bmw M5 Touring -93
tjena...håller på och ska ta ner vxl-lådan på min e28 2.8..vxl-lådan sitter ju med torx, har fått bort alla utom dom översta får inte in någon nyckel imellan..har någon bra tips hur man ska gå till väga..

Skriv hur du gjorde när du rev ner lådan..

Tack // BusE
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Själv gjort det men det var på en E34 535i med Getrag 260/6 (motor och växellåda borde dock vara ganska lika din E28 528i som har en Getrag 260/5 väl?) - så jag vet inte hur mycket du får ut av min hjälp.

Här Länk finns min egna beskrivning. Ett måste är att lossa bakre växellådsfästet och sänka motor+växellåda paketet så långt det går. Till de tre översta skruvarna använde jag verktygen 400 mm ledhandtag, 400 mm förlängare, 250 mm förlängare, universalknut och 250 mm spärrhandtag. Kombinationerna som användes till vilka skruvar är besrkivna i sidan ovan.
Själv brukar jag använda hylsa och förlängare så att de kommer ut på baksidan av växellådan och sedan använda bultmaskin att dra med, svårt att slippa åt med spärrskafft där så.
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Som bmw-slangen & js_snicke skriver här, inga problem alls om man släpper lådan i bakkant och har hylsor & förlängare. Har själv gjort det ett antal gånger på E28 528 & 535. Finns bilar där det är mycket svårae att komma åt :-(

M V H Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.