|
|
|
|---|---|
|
"Gumman" kom hem idag och sa att kupéfläkten inte gick! Gick ut och kollade,såg direkt att fläkten faktiskt gick på "fullt" men inte annars,dvs inte på det "steglösa" området.. Verkar som en "klockren" defekt på det s.k. fläktsvärdet,dålig lödning eller dyl. Undrar vad ett sådant "svärd"(kort) kostar nu på BMW(ifall det nu inte går att löda om div lödpunkter)? Någon som köpt ett i dagarna? Begagnat pris kanske vore bra att fråga efter också :) Jaja,lite "fredagsfunderationer" bara :) Mvh Janne. | |
|
Nr2: Länk Tyvärr måste man multiplicera med ca 10 för att få det i kronor... Finns ju mycket skrivit tidigare, men det vet du nog. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Usch vad dyrt...Tack! hur som haver. Jahapp,det blir till att "öppna upp" och kolla läget på kortet..."utan återvändå". Jodå Erik,finns en del läsvärt+även faktiskt ett mektips såg jag :) Mvh Janne. |
|
Decibel |
Snacka med www.ECP.nu , jag fick mitt paket igår bl.a. innehållande beg. svärd till 750, han har säkert fler då han slaktat ett par 7;or senaste tiden. --- Bilstereogalningen NO:1 |
|
Vad är fläktsvärd? Till kylaren? Finns det någon bättre bild på realom.com ? Översiktsbild? |
|
|
Några tips på vägen, inklusive bilder på svärdet: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
... min 12:a är också sannolikt i stort behov av ett "nytt"svärd ty det där med värme fungerar litet hipp som happ. Tänkte på det häromdagen då man plötsligt var tvungan att AC´a sig ut ur dimman. Jag kan lura elektroniken - således sannolikt svärdet - till kall eller bastu. Om man hamnar i bastulinen så får man tempreglera med de elektriska fönsterhissarna ... inte värdigt under ett limo-cruise. Har faktiskt förra året mekat ut svärdet och lött om det och nästa steg blir nog att byta dessa transistorer. MVH /// Paap R |
|
Paap: Svärdet styr enbart fläkthastigheten, så det är inte där felet ligger. Starta en ny tråd, så solkar vi inte ner denna. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
... aha .. då kan det vara LKM:en vad jag förstår. Skall prova och byta den. MVH /// Paap R |
|
Solkar? Nja,inte är det något problem för mig iaf :) Paap har alltid något intressant att berätta,men LKM.en?..nja,är det inte bara ljusmodulsboxen vid t.ex trilskande halvljus? Har själv inte orkat börja gräva loss detta svärd ännu..."Gumman" klarar sig en stund till...fläkten går ju iaf ;) Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Jo Janne ... jag tänkte att ngn jäkla dator skall ju styra detta "jättelika" värmessystem och har hört att det skulle vara just LKM-boxen. Har dock inte läst på i schemat ännu. Svärdet är således bara en "underchef" till huvuboxen eftersom svärdet då bara styr fläkten. Nu är det dags att provköra min faktiskt egentillverkade motorvärmare till 12-an ... så värmen får väntaäven för mig. MVH /// Paap R |
|
Ok,där ser man :) Mvh Janne. |
|
|
paap, ett tips till dig (solkar ner tråden ytterligare något, tihi) är att kolla tempsensorn inne i bilen. Den brukar har någon liten typ av fläkt och sitter sannolikt placerad vid reglagen. Denna brukar sättas igen med damm och dylikt och regleringen får då frispel. Bara att rengöra och sedan brukar det fungera bättre. mvh Martinh |
|
Paap Reeder |
Väldigt bra tips bmwtouring. Skall nog börja där vad det lider. Vet att värmeventilerna är pigga, rena och rappa. MVH /// Paap R |
|
ingen orsak... även en blind höna... ja du vet! //Martin |
|
|
Ja lite "återkoppling":) Pris på fläktsvärdet är idag>>>4300kr på BMW. Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
... då är det billigare att löda. Vill dock påtala att IHKA- modulen och detta svärd hänger intimt samman och vilket fel som egentligen hör till vilken del kan vara knepigt att lista ut i förväg. Min litet vandrande gång på fläkten blev av intermittent slag efter att jag bytt IHKA- modulen. Det kanske skall vara så ... att den byter luft litet då och då i kupén! Har man AUC´n inkopplad känner den väl av om man har litet smutsiga strumpor på sig och byter luften oftare. Vá vet já! MVH /// Paap R |
|
Kan säga att jag fick ett problem med fläkten igen i dagarna efter som ni ser några år... Nu gick bara fläkten på fullvarv redan från start av tändningen, hände absolut ingenting när man försökte slå av den på rullvredet eller försöka reglera ner hastigheten, den stannade när jag slog av tändningen.. och endast då :/ Jaha tänkte man...omlödning igen! Men>>>> Igår så "small det till" nere i instrumentpanelen och det började lukta kraftigt bränt! Efter det har allt fungerat igen, fläkten reglerar och den startas nu som vanligt igen osv :) Någon lödning "brann väl ihop i smällen" och strömmen går rätt väg igen..he,he. Tacka vet jag min E32:a, när den känner att tiden går och ingenting händer i fixväg av den slöa ägaren, då fixar den sig själv istället ;)) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.