AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.714

Drar kallt i kupén vid kurvtagning

Sida 2 av 2
Jag tror helt och hållet som Michael530 att det har med att den kalla luften ligger kvar på golvet innan den kommer upp i samma temp som i övre delen av kupén.

Varmt i taket där vi sitter och kallare vid fötterna. kall luft sjunker varm luft stiger. Känn efter själva någon kall morgon med handen nere vid golvet är det betydligt kallare.

En tvär kurvas g-krafter borde röra runt i soppan av varm och kall luft ganska ordentligt. p.g.a g-kraften?

PeterB
Länk
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Ja vet då inte jag, jag brukar använda det finurliga reglaget som kan leda ner luften till fötterna ^_^

// Henke Bleifuss
Ra
69
RallyPjerka
520 Automatic -73
Ska ta upp och kolla efter läkage på värme paketet nån dag framöver. Får ta och testa idag och rikta all varmluft ner mot golvet och se om det kalla vindrags fenomenet försvinner.
Varmluft stiger, that´s a fact.

PeterB
Länk
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Antingen försöker ni hitta på massa egna, inte helt korrekta, teorier eller så lyssnar ni på Kane...
Jag håller med Kane. Men inte kan varluftsutblåsen påverka all luft i hela bilen??
Så länge hela kupen inte är uppvärmd till samma tempertur, så måste det vara så att newton är med och påverkar? Är jag helt ute och cycklar, kane??

Spännande ämne tycker jag, förövrigt....

PeterB
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Visst är det så. Den kallare luften lägger sig längst ned i kupen vid golvet, den varma högst upp (hur kan annars varmluftbalonger flyga.)

Du kan se det som att du har halva kupen fylld med kallt vatten längst ned.

Vad händer då om du om du utsätter bilen för stora g-krafter, jo kalluften skvalpar ju omkring och eftersom huvudet är känsligast så reagerar det på att den kalla luften far upp och blandar sig med den varma.

Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Att det av denna luft omrörning skulle få det att DRA kallt i kupén finner jag högst otroligt

Palle83: Gå ut och sätt dig i din 316 och gör ett praktiskt försök, jag har tänkt på det som skrivits när jag varit ute och kört/åkt bil på sistone och jag är nu uppe i 8 olika bilar och inte kännt av fenomenet. Det är ingen teori jag hittar på det är praktiska försök

// Henke Bleifuss
Det kan ju vara så att luftfuktigheten oxå påverkar. Sedan vill jag nog påstå att det inte drar direkt utan man känner ett släng av kalluften ett ögonblick. Jag tror till 100% på BMW_MAN i denna fråga.

Det kan ju inte vara något annat, var skulle luften komma ifrån om inte ouppvärmda utrymmen i kupén????

PeterB
Länk
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Från utblåsen skulle man kunna tro ^_^

// Henke Bleifuss
Le
26
LeifA
120d -04
Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Som sagt, lyssna på Kane! det stämmer det han skriver!

Gör så här, när luften i bilen är kall och det blåser varmt ur luftblåsen i mitten tex, rikta dem en liten bit till höger om huvet och åk en sväng. Leta upp en någorlunda skarp högerböj och känn efter! Det blir varmt en stund i själva kröken.. efter svängen försvinner det varma blåset och blir som innan kurvan.

Samma sak med varm kupé och kall luft på sommaren!

Diesel-räsern
/Rickard
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Jadu ez, jag använder supersextonden varje dag och märker detta även varje dag. Men du kanske är en av de som fortfarande tror att G-krafter på typ 0,001 får luften att röra sig runt i kupén?
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Jag förkastar inte teorin men jag har svårt att tro att det är det som är problemet i detta fall, att luft rör sig det är det inget snack om men att det skulle ´"dra" kallt av luftens rörelser har jag svårt att tro. Att luften vispas runt i kupén är helt korekt men den vispas runt av draget från utblåset inte enbart av g kraften. Ett enkelt sätt att testa detta är att stänga av fläkten helt när man fått upp lite värme i kupen och sedan ut och svänga hej vilt.

Palle83: Varför skulle jag tro att g krafter på 0,001 får luften att röra sig?

// Henke Bleifuss
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
LeifA: Intressant läsning men jag tror inte att det är själva "fel" källan i RallyPjerkas bil utan där ligger nog felet på mekanisk nivå om man ser till det första inlägget

Citat:
"Nu när det har blivit lite kyligare ute så har jag märkt att när jag tar en kurva så får jag ett kallt vind drag igenom bilen och all värme försvinner."

// Henke Bleifuss
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.