AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.715

Drar kallt i kupén vid kurvtagning

Sida 1 av 2
Ra
69
RallyPjerka
520 Automatic -73
Nu när det har blivit lite kyligare ute så har jag märkt att när jag tar en kurva så får jag ett kallt vind drag igenom bilen och all värme försvinner.

Så tänkte om det är nått standar fel när tex listerna runt dörrarna börjar bli med åren eller något sådant.

Bilen ifrågan är en 518i -90 E34.

Någon som vet vad det kan tänkas vara för fel?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Inget fel. Fysikens lagar styr även i en BMW. Värmestrålen går rakt bakåt men bilen svänger. Då uppstår detta fenomen.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Detta fenomen har uppträtt när jag kört på sommaren och haft AC:n på, vid skarpa svängar kommer det en märkbart kallare luftström ur utblåsen för att sedan återgå till "normal" kallt och det har då inget med fysiska lagar om luftströmmar att göra vill jag hävda bestämt. Föresten RallyPjerka, har du ac i din bil och har du den isåfall igång?

// Henke Bleifuss
Ka
5.697
Kane
Nähä, om det inte har med våra fysikaliska lagar att göra vad är det då som ligger bakom fenomenet?
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Fysiska lagar om luftströmmar... Om det är så att det är ac relaterat så borde det väl bli varmare om det är som i mitt fall eftersom luftströmskrökningen torde innebära att den kalla luften försvinner in i någon annan dimension, men observera att detta gäller om det är ac relaterat eftersom ac:n skapar kall luft och som i mitt fall så har jag märkt av fenomenet när det är varmt ute. Kan man tänka att RallyPjerka har dåligt med vatten så att det är en annan fysisk lag som inträffar, nämligen vattnets rörelse kontra bilen vilket skulle kunna resultera i att det inte kommer samma mängd vatten till värmepaketet/värmeventilerna som vid färd rakt fram :) Att det sedan skulle bli kallare för att man svänger för att luften färdas en annan väg så borde väl flera biltillverkare observerat detta fenomen och monterat in luftströmskrökningssäkra utblås? :)

// Henke Bleifuss
Ka
5.697
Kane
Det är ingen skillnad om det är kall eller varm luft det är frågan om. Luften har en riktning när den lämnar utblåset, därefter kan inget ändra den.
Ra
69
RallyPjerka
520 Automatic -73
ez:
Har ingen ac men tror att det kan ligga nått i det där du sa angående kylsysstemet, att det möjligtvis kanske är dåligt med vatten. För jag har lite bekymer med att vatten tempen inte går riktigt till normal strecket och att det har luktat lite kylar vatten i kupén i mellan åt. Så det kanske är så illa att värmepaketet är i behov att bytas ut.

Kane:
Jag förstår vad du menar med dom fysiska lagarna om att luften blåser den riktning utblåset är riktat åt. Men luften blåser samma riktning fastän bilen står upp och ner eller på sidan. Det som möjligtvis kunna avbryta luftens riktning är om du har en ruta öppen så att det blåser in i kupén. Annars så är det ett slutet utrymme som är ganska vindstilla förutom just den luften som kommer ut ur utblåsen.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kane, nu är du nog ute och cyklar lite ;-)
Luftriktningen i bilen påverkas inte alls av hur bilen svänger. då luftens densitet är i det närmaste försumbar.

Jag tror mer på att det är något i värme- eller kylsystemet som påverkar. Om du hade haft AC skulle kunna vara vätska i förångaren flyttar sig. Men eftersom du har problem med läckage, är det förmodligen så att det är en luftficka som flyttar sig inne i värmepaketet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ka
5.697
Kane
"Kane, nu är du nog ute och cyklar lite ;-)
Luftriktningen i bilen påverkas inte alls av hur bilen svänger. då luftens densitet är i det närmaste försumbar."

Just det! Luften som lämnat utblåsen fortsätter i den riktningen även om bilen svänger. Dvs luft och bil går olika riktningar vid svängen.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Men alltså helt allvarligt, hur många bilar har du åkt i Kane som du känner en temperaturförändring i när du svänger? Jag vill å det bestämdaste hävda att luften blåser rakt ur utblåset oavsett om jag svänger eller inte, om man tar detta till en något högre nivå så borde en snabb bil ha hiskeliga värme/kyla problem. Jag tror inte att Petter Sohlberg fryser så mycke när han ger järnet på en sträcka i Svenska rallyt :)

// Henke Bleifuss
Om man ska märka någon skillnad på luftströmmen när man svänger så måste bilen rotera runt sin mittpunkt med högre rotationshastighet vid luftutblåsen än luftströmmens hastighet.

Ja då har man totalt tappat kontrollen över bilen.

/Anders
Ka
5.697
Kane
ez: Jag märker skillnad både i BMW-bilarna jag har samt i min Volvo 855R.

Anders129: Var är vinkelhastigheten högst, nära rotationspunkten eller långt ifrån?

BTW fanns det en artikel i Ny Teknik för ett år sedan eller så om detta fenomen.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Hittar inte länken till Ny Tekniks artikel... Upplys mig gärna ;)

// Henke Bleifuss
Ka
5.697
Kane
Edit på mig själv: Vinkelhastigheten är givetvis konstant vid en rotationsrörelse. Däremot är hastigheten proportionell mot radien i förhållande till rotationspunkten.

ez: Vet ej om den ligger på nätet, har inte sökt. Läste den i pappersupplagan.
Ra
69
RallyPjerka
520 Automatic -73
Förstår att det är ett kult samtals ämne det här med luftens komplexa passage i kupén. Men jag har varit och känt efter lite nu när man varit ute med bilen och känt att det kommer varmluft ur utblåsen även vid skarpa kurvor. Så det kalla vinddrags fenomenet måste vara från nån list eller dylikt som inte tätar riktigt när man svänger och det blir lite vridning i karossen eller så är det något annat special fel.

RallyPjerka:
Du nämde något om att det ibland luktade kylarglykol inner i bilen...
Kolla ditt värmepaket , så att det inte läcker !

Billy / Kattmannen
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
tre st e39or jag har haft tillgång till gör precis samma sak, ingen av dom tre har haft några defekta lister eller fel på kliman.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
ak
18
aktadej
530iA M-Touring -03
Fenomenet försvinner när hela kupén har värmts upp/kylts ner. Jag är helt på Kane´s spår. Känner precis likadant i alla bilar. En viss del av kupéluften påverkas snabbare av ventilationsutblåsen som sedan sprids till resten av kupén. Om man svänger innan lufttemperaturen är likadan i hela bilen upplever man temperaturskillnader när icke påverkad luft pressar undan påverkad luft. G-kraft å sånt. Typ...
Det här ju fan roligare att läsa än att titta på Seinfeld.,
Luft o kurvor har ett samband eh....nä

Jag tror mer på att något luftspjäll ändrar läge p.g.a sidokrafterna.

/Anders
Mi
97
Michael530
530iT -07
Hej!
Har samma fenomen på min bil.
Har fått för mig att det inträffar oftast när temperaturinställningen är betydligt lägre på passagerarsidan samt att man svänger åt höger.
Det skulle innebära att den kallare (tyngre) luften till höger om mig rör sig åt vänster vid kurvtagningen p.g.a. g-kraften??

Michael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.