AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.239

Halo tändstift?

Det börjar dra ihop sig till service och jag fick nys om dessa tändstiften.
Är det något att satsa på?
Har någon här erfarenhet?

Länk

Titta gärna in på min sida.
Länk

Mvh.
Micke Olsson
Fins en tråd här sen tidigare om dessa.
Personligen tror jag inte så mycket på denna "nyhet", liknande konstruktioner har funnits tidigare.

FP
HAR INGEN ERFARANHET AV HALO TÄNDSTIFTEN MEN EN KOMPIS
TILL MIG KÖR TAXI, EN VOLVO BENSIN/GAS BIL OCH HAN BYTTE TIL BOSCH SUPER 4 MED FYRA TRÅDAR PÅ TOPPEN.HAN
MÄRKTE DIREKT ATT BILEN DROG MYCKET MER BENSIN OCH
BILEN BLEV INTE ALLS PIGGARE PÅ NÅGOT VIS.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Använd de stift som rekomenderas i instuktionsboken
de är utprovade och har lämpligt värmetal.
På 528 ska det vara tvåelektrod stift (champion) fördelen är väl att de de ska hålla längre än vanliga stift.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Champion inget krav, går lika bara med selleri:))

MVH
Hasso
Visa användare
194
Ric
525i -89, och kör Pontiac Trans Am 350 V8 sommartid :)
Jag bytte också till bosch super 4 och efter detta så drog även min bil mer bensin men trodde aldrig att det kunde vara stiften då jag bara hört att den ska dra mindre. Fasan man känner sig ju lurad med tanke på att de kostar en slant.

Vad ska man använda för stift då? Jag har ju en BMW 325im -89, har tyvärr inga böcker att kolla i.

//Ric Wraaaaooom
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Köpte NGK stift igår till min 238:-
Billigt å bra, när man har studiebidrag på 950:- i månaden!!!

//Cosmos
"Rak 6a åt alla"
E28 Registret #160
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Jag kör halo stift i min bil sen 200mil.
Och jag kan varken säga att de är bra eller dåliga.
Jag hade haft bilen väldigt kort tid innan jag bytte stift så jag vet ju ej om den tar ngt mindre eller ej.
Men bilen går helt bra och jag tycker ej den tar så mycket bensin. Men som sagt jag tyckte den gick bra innan jag bytte till halo också.
Så jag har ej märkt ngn större skillnad.
Första gången nu när jag tankat fullt och sedan tankat fullt igen och räknat på det så blev det 1,16 l/mil.
Då är det blandad körning.

Visa användare
194
Ric
Pratade nyligen med tillverkaren av dessa stift eller i alla fall de som tar in det till sverige och han sa att just BMW har haft väldigt goda egenskaper med dessa stift och kunde garantera 5-10% minskad brännsleförbrukning eller mer och 3-5 hästar mer och då räknade han på min bil som är en 325im -89. På 5 och 7 serien så var det 10% eller mer. Jag berättade om Boch super fyra som jag själv har och att min bil drar mer bensin med dessa än med de som satt i förut och han svarade att han hört att vissa bilar inte passade ihop med dessa stift. Nu kostar de ju 170 kr st så med andra ord går det på hela 1020 kr för att fylla en 6:a och då tar det ju en stund innan man tjänat in pengarna, men sen slipper man ju byta stift igen, ialla fall de närmaste 15000 milen som de garanterar att de håller och då har jag nog redan bytt bil :).

//Ric Wraaaaooom
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Undrar vad importören säger om en Audiägare ringer och frågar???Samma sak??? Okey för mig är alltid försäljaren brottsligen och måste alltid bevisa att det finns verklighet i det han säger.
Om han garanterar en bränsleförbrukningssänkning på 5-10% är han då villig att betala mellanskillnaden i bränsle om det inte stämmer?? jag motsäger mig inte tekniken men har hört alltför mycket skrönor under årens lopp så det vill mycket till att bevisa en sån sak.Finns det oberoende vetenskapliga undersökningar som ger honom belägg för vad han säger??
Vad satt det för stift i Camery V6 som man inte skulle byta på 10.000 mil??pga nästan motorlyft för att få ur dom. Halostiften är ju intjänade på två byten om man har tvåelektrodstift förut.Finns det någon tillverkare som sätter i dessa stift orginalmonterade??

MVH
Hasso
Klart att försäljaren säger så, vad annars??
Frågan är som sagt om han kan gå i god för sina siffror och ersätter köparen om det inte stämde?
Min teori: Det finns bortförklaringar och en del finstilt text när det väl skall upp till bevis.

För en kort tid sen "uppfanns" åter en supertillsats att slå i motoroljan. Typiskt bra för gör-det-självaren skrev man. Men garantin gällde bara om fackman (anvisad av säljaren) fick utföra behandlingen. Hur går detta ihop?

Allting går igen verkar det, stift utan sidoelektrod, med endast en ring runt mittelektroden har funnits förr (finns)och till mera "normalt" pris.
Nånting får mig att dra paralleller med PIAA:s priser på halogenlampor...
Multielektrodstift med 2,3 eller 4 sidoelektroder fanns redan på 40-talet i bl.a, flygmotorer. På 50-talet hade Lodge 3-elektrodstift, satt på Villiers 98cc bl.a. Säkert fanns det flera andra.
Ändå presenterade t.ex Beru och Bosch detta som en nyhet för några år sen.

FP
Ok. Mycket info nu.
Som sagt, snart service.
Jag ställer frågan så här i stället då detta är min första BMW.
VILKA STIFT SKA JAG SÄTTA I MIN BIL?
Kommer troligtvis inte anlita min lokale BMW-handlare utan en lokalt erkänt duktig mek.
För övrigt så är han en av dom som är återförsäljare till HALO tändstift här i Karlskrona, därav ursprungsfrågan.
Det är ju ingen idé att fråga honom om dom stiften är bra....

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
194
Ric
hasso & folke >>> Jag håller med er, är ju själv försäljare i grund och botten men jag sa bara vad han sa till mig och även om nu bensinförbrukningen sjunker med 5% så blir det ca 3 liter mindre per tank för mig och jag kör upp 2 tankar/mån så det skulle ta 17 månader innan jag tjänat in pengarna :). Nåja vore kul att höra från någon som testat och vet.

//Ric Wraaaaooom
Det var ju just det jag var ute efter från början, Ric.
Att någon här hade erfarenhet.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
ngn skrev att de höll i 15000mil.
Kanske är självklart men skriver det ändå. Ta ut dem vid servicarna etc och kolla dem. Låt dem ej sitta i hela tiden utan att ta ut dem på 15000mil för då lär du ej få ut dem när du väl skall byta dem!

Jonny T
Har Bosch super 4 i min 316i -89 M40 och den går stadigt under 0,75L/milen vid blandad körning och har faktisk kört 0,66 vid landsvägskörning vid ett tillfälle. Har även Super 4 i min 320i cab -89 M20, men har ännu inte gjort några seriösa prov ännu, återkommer. Däremot så besiktade jag caben i fredags och hade då en CO-halt på 0.00 så någon nytta borde dom ju göra. Upplever åxå att motorn går mjukare, hur nu detta är möjligt, med nämnda stift. Någon som har bra alternativ ifall det skulle visa sej att Bosch Super 4 i caben skulle dra mer än 1.0L/milen vid ren landsvägskörning? Har för mej att lyckades pressa fram 0.89 vid landsvägskörning med dom gamla stiften som jag inte minns vad det var för något.

Freude am fahren.

/Jonny
Jonny T
Såja, nu har en provkörning ägt rum med 320i caben från -89. Den drar 0.84 vid utpräglad landsvägskörning mellan 90 och 100. Ska vara 0.77 enligt boken så jakten går vidare. Körde 2.0 bar runt om och med 205er iofs. Någon som lyckats åka 0.77?

/Jonny
Jonny T...
Har du Halo-stift monterade?

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Jonny T
Micke Olsson
Nej jag hade Bosch Super 4. Se inlägget ovan det du läste. Jag går nu till din sida.
Mvh Jonny T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.