AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.472

Köpa extern GPS/Navi till bil (GARMIN) vilka rek ni?

Sida 1 av 2
bu
193
burner
M2 lci -18
Funderar på att köpa en GPS/Navigator till min bil, och kommer flytta över den till nästa bil jag köper.. men min fråga är, vilka föredrar ni? Garmin är ett måste som märke så de gäller alltså vilken som är bäst där? skall ha den bästa så klart! med så många funktioner som möjligt, har kollat lite på Garmin StreetPilot c550 men är liksom inte hemma på detta område med navigator då jag aldrig haft en tidigare.

Tack på förhand!

/burner
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Jag köpte en Nüvi 310 i slutet av sommaren, den är ja helnöjd med..
Den har "bara" norden karta, men det duger åt mig.
Den är smidig då den är tunn, bara 2cm tjock, ingen "bullig" sak som tidigare modeller, så den är lätt att ta med sig, eller gömma i bilen.

Så kolla in Nüvi serien, innan du bestämmer dig.

/Mats A.
bu
193
burner
M2 lci -18
Japp har kommit fram till Navi serien, men såg på garmin.com att det fanns en 660 de är typ som 360in fast med widescreen.. känns som bättre alternativ de, men verkar bara finnas för US marknaden.. mycket trist om så är fallet.

Har du en TMC mottagare? i så fall funkar det bra? denna c550 modellen deras har de inbyggt men då är c550 en stor klump gillade den slanka designen på Navi serien.

/burner
bu
193
burner
M2 lci -18
Såg Dustin.com hade 660 men leveras 16/10 och där ingår det TMC mottagare samt att det är widescreen så blir en sådan för min del!

/burner
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Har ingen TMC mottagare än... får väl se om ja skaffar sådan med.

Tänkte faktiskt föreslå 660in, hoppas du blir nöjd med den :)

/Mats A.
660 var ny för mig. Jag har en 350 som jag är rätt nöjd med förutom hastighetetn på kartuppdateringen samt avsaknad av TMC. Skulle nog köpt en Mio 710 idag då den är mycket snabbare samt har inbyggd TMC, men då kan man inte använda sig av lantmäteriets friluftskartor som jag gör nu med min 350. Sen så är Mios design lite Volvo ful. ;) Skriv gärna hur du upplever din 660 när du väl får den.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag lånar tråden lite fräckt och undrar vilken bärbar navi som är bäst om man inte är begränsad till Garmin? Jag har några krav:

- måste klara både europa och USA
- bluetooth till telefonen
- POI för att lägga in fartkameror (ska vara enkelt att lägga in, annars blir det inte av....)
- "känslan" är viktig, jag står inte ut med smäck i längden. det ska vara snygg design och rejäl plast.
- priset är inte det viktigaste, men över 8 lappar känns väl dyrt.

Jag var på vippen att köpa Pioneers nyaste (heter den S1?), men den går inte ens USA-kartor att köpa till. Nüvi 360 ligger bra till, men funktionaliteten i TomTom 910 (heter den väl?) passar mig egentligen bättre.

Någon som har en länk till ett "opartiskt" test av de senaste versionerna? Det går ju så förtvivlat snabbt i utvecklingen....

mvh Johan
Johan: 910an har vi några stycken på jobb. De uppdaterar även fartkamera databasen själv om man ber den att göra det. Jag har bara positiva erfarenheter av denna enhet och kommer absolut skaffa en sådan framöver.

Den använder en enormt stabil linux kärna, och presterar allt du kan förvänta dig och mer. Den inbyggda handsfreen fungerar klockrent.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Wendtan, hur är känslan i en 910? är den kina-smäckig eller tysk-stabil? 910 och Nüvi 360 ska väl vara de bästa på marknaden just nu, frågan är om jag skulle kolla på den nya 660 som nämns ovan också. det är svårt, för utveckligen går så otroligt fort....

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hmm, nu har jag jämfört Tomtom 910 och Garmin 660.

fördelen med garmin är att den är ny, har något större skärm och har inbyggd TMC. nackdelen är att uSA-kartan (som jag måste ha, vi åker dit om en månad!) kostar 2 lappar till.

tomtom har USA förinstallerat, som enda maskin på marknaden. den har alla funktioner jag behöver och några till. nackdelen är utformningen, som är bullig samt att den ser lite smäckig ut. Saknar även TMC, som går att köpa till.

så vad ska man välja? vilket kan man leva enklast med? 2 lappar karta eller avsaknad av TMC med bullig design?

mvh Johan
Alltså kolla på Mio 710 jag har fipplat runt med en sådan i butik och blev förvånad över tre saker. 1: Hur snabb den var jämfört med allt annat jag har testat. 2: Vilken bra mottagning den hade inomhus även jämfört med andra Sirf III enheter. 3: Att TMC får plats där i utan att enheten blir klumpig. Ett klockrent köp med tanke på egenskaper kontra prislapp skulle jag säga. Den har tillskillnad från Garmins produkter fartkameror inbyggt direkt från kartongen vill jag minnas och DivX spelare. Men om estetik är allt i ditt liv så kanske Garmin gör den snyggaste maskinen för dagen. TomToms maskiner känns väldigt mycket 90 tal i både formgivning, storlek samt kartografi. Men om min morsa skulle vilja ha en GPS så hade jag nog sagt Tom Tom. ;) ---> Länk

bu
193
burner
M2 lci -18
Ingen fara att lådan tråden =)
Har gjort en beställning nu hos Dustin så inväntar leveras efter den 16/10 Länk

Navi 660 har allt jag vill ha, men finns väl att köpa till USA delen till den om du vill annars så går allt ladda ner men de kanske du visste redan men säger inget mer då man skall inte prata om det öppet i ett forum som sådant men ett tips annars =)

/burner
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
då sitter man här och knappar på sin Garmin Nüvi 660. 6085 kr på tbh.se, leverans ett dygn efter beställning. Klockren service!

Men vilken maskin! Härlig känsla, inget smäckigt plastmonster, fin skärm och vilken funktionalitet! Efter första halvtimmen är jag supernöjd. Någon annan som har hunnit köpa en 660 och vill byta lite erfarenheter?

Första frågan, som också är viktig: Var laddar jag ner info om fartkameror?

Mvh Johan
Johan: Länk Får väl ge 660n en chans innan jag beställer en tomtom 910 senare i höst då :)

Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Tackar Wendtan! Någon som kan verifiera att de positionerna funkar, och inkluderar alla nya kameror som sätts upp?

Annars, jag har läst att man kan köpa alla fartkamerapositioner i hela europa någonstans. Har någon ett länktips?

Mvh Johan
bu
193
burner
M2 lci -18
Tänkte bara berätta att min Garmin Navi 660 kom med posten idag! snacka om snopen man blev så Dustin skulle få in i lager tidigast måndag nästa vecka! har inte hunnit testa den så mycket.. har ingen erfarenhet av bil navigatorer tidigare. Men gjorde lite snabb test nyss till jobbet och än så länge är man mycket nöjd! skit cool liten smidig sak! Jobbar natt nu så gissa vem som kommer sitta och pilla och försöka lära sig den =)

Jag återkommer när jag testat den lite mera.

/burner
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hmmm, min har tvärhängt sig ett par gånger, känns inte helt stabil. sedan får jag inte sökningen via postnummer att funka.

enligt instruktionsboken ska det ev. finnas en FM-sändare i den, men jag hittar ingen funktion för det?

Mvh Johan
Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Skulle gärna vilja höra en fortsättning på dena tråd då jag går i samma tankar att köpa en navigator.

Johan: Hur funkar den för dig nu två veckor sen senaste inlägg?
Johan: Även jag är intresserad av en fortsättning då ja börjar fundera på att handla snart.

Länk
Jag har också kört Nuvi 660 en tid, klart trevlig apparat. Hade en Mio 710 tidigare, tycker inte den var märkbart snabbare, och inte känsligare heller. Sirf III mottagare på båda och möjlighet till yttre antenn. Både funkade utmärkt även inomhus, klart imponerande. Mio har inte fattat hur det här med favoriter bör läggas upp, medan Garmin har detta, liksom även TomTom som jag kör med parallellt i en handdator. Jag tycker Navtech kartdatabas (Garmin och TomTom t.ex) är ngt trevligare än Teleatlas (Mio t.ex). TMC finns på båda.
FM-sändaren i Nuvi 660 är tyvärr inte aktiverad i de enheter som säljs i EU, tveksamt om det även är hårdvarumässig skillnad, förhoppningvis endast mjukvaran som skiljer.
Nu har ju reglerna inom EU ändrats och FM-sändare är tillåtna, men Garmin svarar tyvärr bara att de flesta länderna ännu inte är klara, i dagsläget är Sverige, Tyskland, England OK, men de andra lär snart följa efter.
Johan du får ett uppdrag: Försök få tag på US-programvara, dvs även styrprogrammet förutom kartdatabasen, sen kan man testa om FM-sändaren springer igång.

FP
Tackar Folke! De låter som ja skall avakta ett tag då, Fm sändaren har jag läst på andra forum skall hålla god kvalite med. Min nuvarande bil kör optisk överföring vilket tydligen omöjligör en "normal" ipod intergrering. Dension arbetar på en lösning men den är ju skapligt försenad som de är...

Men du upplever ingen instabilitet i mjukvara osv som Johan verkade råka ut för?

Det finns ingen möjlighet till en "vanlig" aux out på enheten? Det hade varit trevligt med rösten i stereon osv.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.