AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.276

Byta till fyrkolvs bromsok?

Jag har en 740 E32 som jag har bytt till nya Bremboskivor och nya belägg på fram. Det tog bara ca 500 mil innan skivorna blev ojämna igen. Det sitter sk flytande ok på den idag. Är det någon som har bytt till fyrkolvsok fram och sluppit detta att de nya skivorna snart blir ojämna? Är de flytande oken med enkelkolv för dåliga? Ojämna skivor fram är ju en av orsakerna till att wobbling i framvagnen uppkommer. Passar oken från 850 E31? Att ok från 750 E32 passar vet jag. Vad har ni för erfarenheter?

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
RealOEM har olika produktnummer på 4-kolvsoken på 750 och 850 så exakt lika är de inte. På bilderna ser de även lite olika ut.

Länk

Länk

Kanske de passar ändå..?

4-kolvsok piskar enkolvs alla gånger. Förutom vid reparations kostnader..(?)
Största bekymret med enkolvsok är att "glidytan" börjar rosta och kärvar fast pga för lite användning. Då trycker bara ena bromsklossen på skivan och tvingar den åt sidan eftersom den inte svarar som den ska mot den andra klossen. (Mycket enklare funktion i verkligheten än min skrivna version..)

Titta omkring på ebay.de. Där brukar 4-kolvsok till E32an finnas med jämna mellanrum.

Tack för svar. Fick tag i ok från 850 Csi. Vågar inte köpa dessa då skivorna är så pass stora så att oken kommer förmodligen ut för långt. Får leta vidare.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
e31csi ok + skiva passar på e32/e34/e28/e24 serie 2 mfl, om du har fälgar som klarar av dom lite större bromsarna
Ma
213
Matte78
730iA -90
Tjena Jolle46!
Vart hittade du dem oken nånstans?

Matte78, jag köpte ändå 850 Csi-bromsarna. Jag är inte hundra på om vinterhjulsfälgarna som är 16 tum klarar dessa. Vi provade hjälpligt på skroten med ett fjäderben från E32 och då såg det ut som om det var ett spel mot fälgen på ca 5 mm. Sommarhjulen är 17 tums så dessa funkar. Jag ska göra en provmontering i helgen om jag får tid.

Ma
213
Matte78
730iA -90
Ok,OM,dem inte passar kan du väl maila mig...

Mvh Mattias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.