|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta automatlådeolja i min bmw 530iA -01 och kollade bmw tis och såg där att den ska fyllas men en olja som heter ETL 8072 B är det den som går under handelsnamnet esso LT 71141 ?? Eller finns det andra oljor som de ska va? | |
|
Här Länk kan du söka dig fram bland Castrols oljor. Även mängder finns angivet __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Castrol har tyvärr ingen olja till din automatlåda. Du får handla hos BMW. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Har en jag känner som sysslar med olje import och har kontakter får man bara reda på vem som tillverkar och vad den heter så? |
|
|
Den säljs mig veterlgit bara exklusivt via just BMW. Mvh Asken |
|
|
Har bytt den aktuella oljan, plus filtret, idag i min 530. Det är lite grisigt att pyssla med detta minst sagt. Oljan kostar 3900:- för 20 liter. |
|
|
Måste ju gå att få tag i på annat håll bmw själva har ju inte gjort lådan så den borde ju finnas på eftermarnakden bara man visste att de är rätt. Jag kan få tag i Esso oljan men är inte säker på att de är rätt olja till min låda |
|
|
Har lyckats få fram att jag har en Zf 5HP19 låda och den ska ha Esso oljan så den går att köpa på eftermarknaden. |
|
|
Kane: Har du lust att skriva ett par rader om tillvägagångssättet för bytet.Skulle uppskatta det väldans mycket. |
|
|
Vet ej än men jag kan göra de när jag gjort de. Kommer att göra de helt och fullt efter bmw:s tis |
|
|
Ska man verkligen byta olja? Kollade i TIS och där visades under service meddelande att från -96 så börjar man successivt att införa Lifetime oil och då ska det finnas en ingjutning i bottnen på lådan som säger Lifetime oil kan även finnas en grön märklapp som säger samma sak. /Pulare |
|
|
Pulare>>>"Lifetimeoil" ptuii!....Tja,ett sätt för bl.a. BMW att sälja mera lådor vartefter...anser JAG(och även andra).. He,he>>>Lifetimeoil,låter ju bra,dvs lådan håller "så länge den håller" sedan pajar den pga sliten/gammal olja/partiklar i oljan osv,dvs "lifetime" :) Mvh Janne. |
|
|
Sentenced: 1. Rumstempererad bil och olja, ca 6 liter. 2. Hissa upp bilen, lossa nivåpluggen på lådan (sitter bak till vänster på steptroniclådan). Viktigt att lossa denna plugg först så man inte sitter med skägget i brevlådan sedan. 3. Lossa avtappningspluggen, långt fram på tråget. 3-4 liter rinner ut denna väg. Om du har tight med ny olja, tappa den gamla oljan i rent kärl i fall du behöver återanvända en del. 4. Skruva ner tråget. OBS: Ett par liter olja är kvar i tråget så var försiktig när balanserar ner det. 5. Byt filtret. För 530 är det 24 34 1 423 376 á 188:- som gäller. 6. Byt packning på tråget. För 530 är det 24 10 1 423 380 á 111:-. Skruva tillbaka tråget och avtappningspluggen. 7. Fyll på olja i nivåpluggen tills det rinner över. Skruva i pluggen lätt. 8. Sänk ner bilen, starta den och låt den gå på tomgång, sätt på lysen och AC. Med foten på bromsen gå igenom alla växellägen (stanna 5 sek. på varje) fram och tillbaka 1 gång. 9. Låt den gå på tomgång och hissa upp den igen. Skruva ur nivåpluggen och fyll på olja tills det rinner över. Tillbaka med pluggen. 10. Klart! Proceduren ovan ger att oljan i lådan har rätt temp. vid nivåchecken, 30-50 grader. Pulare: Jag vet att BMW säger detta. Men när man ser oljan och metallpartiklarna som sitter på magneterna i tråget så inser man att även BMW kan ha fel...; Som klyschan säger; olja är billigare än metall. Jag bytte för övrigt i diffen också igår som även den skall vara lifetimeolja. Inte helt ren och fräsch var det som rann ut. Jag hällde i Castrol SAF-XJ (1.1 liter går det i). Erik Thörn: Jag undrar om det är någon större skillnad på BMW's priser och på de du eventuellt hittar på eftermarknaden. Med införandet av Lifetimeoljor i motorer och diffar så är lådoljan nästan billigast per liter! |
|
|
måste man ha nån slags pump för att fylla i oljan eller??? Min pärla Länk |
|
| Japp, en enkel oljesug för en hundring funkar bra. | |
|
Bimmerforums har tydligen gjort en medlemsundersökning om vad som händer om man byter/inte byter lifetime oljan. Länk /Anders |
|
|
Kane: Nja jag har inte fått nått pris än men det återstår att se. Hade du diff på din 530?? jag har en 530 iA -01 m-sport och är osäker på om de är diff ... |
|
| Kan köpa 20 liter för 1300:- ink moms Vad tar dom på bmw? | |
|
3900:- inkl moms på BMW för 20 liter. Alla bilar har diff....;) Castrol SAF-XJ funkar på bilar med ELLER utan diffspärr. SAF-XO funkar BARA på bilar utan diffspärr. |
|
| rymmer lådan verkligen så mycket som 20 liter? | |
|
Då blir de till att köpa på annat håll än bmw... Kane: Jo de är sant:) Nej lådan rymmer inte 20 liter men de är minsta förpackningen man kan köpa... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.