AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.746

Glapp i fjäderben/lagring

Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Har som så många andra under en tid haft ett svagt klonk och glappljud vänster fram i låga hastigheter, särskilt vid tvättbrädekörning men även brunslock och liknande. Har läst här på AP och funderat vad det kan vara. Har bytt stötdämpare, fjädrar, samtliga bussningar och krängningshämmarstag utan att det lett till någon förbättring på just den punkten.

Funderade på om det kunde vara hjullagret så jag hissade upp framvagnen och kände ett litet glapp om man tog tag kl 12-6. Tog bort däcken och kände på stötdämparen precis under fjäderbenstallriken och kände fortfarande ett litet glapp. Känns som glappet sitter i fjäderbenslagringen. Mig veterligen så byttes inte dessa i samband med dämpar/fjäderbytet så dom kan nog vara slitna.

Frågan är om det är normalt med ett litet glapp i fjäderbenslagringen när man hissat upp framvagnen eller om den ska vara helt stum? Kan detta vara orsaken till missljudet?
Det skall vara stum.
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Tack, då blir det till att byta.
Beträffande bytet, räcker det att lossa krängningshämmarstaget och sedan "fälla ner" fjäderbenet eller måste man lossa några av lederna?
la
132
larpan
m535i -85
du behöver inte ens lossa krängninshämmarstaget. ha gärna nån handduk eller nått mjukt mot skärmkanten då fjäderbenet gärna vill tillbaka mot bilen...
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Då var fjäderbenslagringen bytt och dom var slitna så bytet var befogat. Dessvärre kvarstår missljudet/klonket vänster fram. Har läst de flesta "klonk-trådarna" här på forumet men inte kommit fram till vad det kan vara.

Klonket hörs bara i lägre hastigheter vid brunnslock, skarvar, kullersten och "tvättbrädor".

Klonket hörs inte om man svänger relativt kraftigt och inte under inbromsning. Testade på kullersten där det klonkade hela tiden tills jag började bromsa in, då blev det tyst.

Någon som har en kvalificerad gissning om vad det kan vara? Hjullagret trots allt eller något med bromsok/belägg?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.