AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.675

Bränslepump rasat?

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hej!

Idag när jag va på väg hem från jobb på motorvägen så hosta bilen till och dog. Fick rulla in till sidan. Försökte starta igen men de va bara startmotorn som gick och motorn hosta til ibland.

Fick lite assistans och vi kom fram till att den inte fick bränsle och började riva vid bränslepumpen under sätet. När vi pillar lite så gick de att starta bilen men endast en kort stund sen dog de. Om man banka och ryckte lite där så gick de att starta igen i ~10 sekunder sen dog de.

Kan man konstatera att pumpen är kass eller finns de andra saker att kolla innan man byter? Kanske finns de nåt att göra med pumpen?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Låter onekligen som pumpen, men kolla också så att den får ström.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Mätte på kablarna fram till kontaktstycket och där kom ström.

Men nu skulle jag montera bort pumpen och i locket över hålet ner till tanken och pumpen sitter ett kontaktstycke. Tyckte att sladdarna där såg lite väl vikna ut och när jag drog lite i den ena så släppte den. Måste varit där de varit dålig kontakt. Får slita av locket på nåt sätt och löda sladden. Inget man löddar på plats direkt :-)

Måste nog byta locket också, råka knäcka en "pip" till bränsleslangen. De sitter sånna "slangklämmor" som inte går att återanvända och när jag skulle klippa bort en sån så knäcktes plastenpipen i slangen.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Nu va jag på Förenade bil och skulle köpa ny nivåsensor. På den nya originaldelen finns ingen nippel till returledningen för bränslet.

Ingen vet hur jag ska göra med den slangen nu och den delen som sitter i min bil finns inte enligt BMW. De har t.o.m. fått reservdelsnummret på den.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Det var så att den delen där nippeln sitter på (som jag knäckte) är en lös del och går att ta bort från själva nivåsensorn. Dock hittar jag den inte som en lös reservdel så jag vet inte hur man ska få tag på ny.

Jag köpte istället bensinslang, slangklämmor och en nippel.
Murade igen originalnippeln och gjorde ett hål i locket för den nya nippeln som jag sen drog den nya slangen till med nya slangklämmor.
Lödade upp sladdarna på undersidan av locket och nu funkar de perfekt.

Lägger upp lite bilder i bloggen.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
skönt att det ordnade sig!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tyvärr har jag märkt nu att den inte alltid startar som den ska. Står bara och tuggar i första försöket eller tar lite längre tid på sig än vad jag är van vid. I princip de ända jag gjort är att ersatt en liten gummislang och nippel.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Så här ser min modd ut. (nästan)
Fick kapa av 25% av nippeln för att slangen inte skulle bli för böjd när allt är återmonterat. Men nu funkar de bra.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har även fått förstärka med kemisk metall runt min nya nippelm för den började läcka.

Sen hade jag problem med att kabelskorna till bensinpumpen hoppade av under drift. Pressade på nya kabelskor och säkrade dom med att dra igenom en ståltråd genom skon och stiften och sen tvinna tråden så de lär inte hoppa av igen.
Le
14
Leimat
BMW 120d E81 -08
Det kan vara så att delen du fick modifiera hade en backventil därav problemen att starta.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ajfan så kan de va... problemet är bara att BMW inte kan hitta den delen till mig.

Den är inte direkt svårstartad men den snurrar ett par extra varv än vad den tidigare gjort.

Kan denna backventil påverka annat?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kanske borde jag montera en backventil på min moddade slang om jag inte kan få BMW att få fram en ny del?
Le
14
Leimat
BMW 120d E81 -08
Troligtvis gör inte frånvaron av backventil annat än bilen segstartad, min gissning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.