AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
919

jordfel eller elfel? torkare och alarm sätter igång.

na
8
najk
540iA -93, 325i cab -87
Hej! Har ett konstigt elfel (eller jordfel) på min 540 E34. Rätt som det är har larmet gått igång och vindrutetorkarna börjat torka på intervalläge. Detta när bilen stått parkerad och låst med tändningen avslagen. Övriga symptom är att radion har gått igång och display i färddator och mätarställning varit tända. Detta har hänt vid ett flertal tillfälle den senaste tiden. Är det någon som har ett tips vad problemet kan vara samt en lösning??

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är det en touring?

Skulle möjligen kunna var avnötta kablar i kabelstammen till bakluckan (vanligt på både touring och sedan) eller fel i någon av grundmodulen eller relämodulen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Att torkarna går låter som limp home. Larmar nog pga. spänningsfall eller tappat kontakten med annan dator. Dock har jag lite dålig uppfattning om hur mycket elektronik och datorer det är i en sådan bil med några år på nacken.

På en nyare bil hade jag gissat på att någon central dator har fått spelet. Kan även vara ett relä som styr dessa enheter som inte släpper ordenligt. Är det väder beroende? T.ex vid regn.

Inget konkret men något att spåna vidare på kanske...

/chni
na
8
najk
540iA -93, 325i cab -87
Hej Erik,chni,
Nej det är en sedan och jag har avnötta men skarvade ledningar vid bakluckan..kanske ska kolla över dessa en gång. Vad tror ni om jordpunkter, kan det vara något, det är ju hyfsat enkelt att hitta dessa och börja där. Ang. väderberoende, första gången det hände var efter åskväder! men de andra gångerna inget direkt dåligt väder...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.