|
|
|
|---|---|
|
en bilmek i stan sa att jag skulle hälla tillbaka de gamla glykolvattnet när jag hade satt tillbaka kylaren! han sa att vattnet har blivigt "av joniserat" och därför mycket bättre än att hälla i nytt som är mer aggresivt mot motorn! han sa att man ska inte byta så länge vattnet är fräsht! hmm... det låter ju klokt men har han rätt??? | |
| Med tanke på att man ska byta glykol en gång om året igentligen, så kan det ju inte vara fel att byta? | |
|
Trams, man får höra mycket dumt av s.k bilmekar. Ny glykol med destillerat vatten är alltid bäst, glykolen gör mycket mer än bara förhindrar vattnet att frysa, korrionsskydd och förhindrandet av kavitationsskador är två andra viktiga uppgifter. BMW:s motorer är känsliga för rätt glykol (nitrit och fosfatfri måste den vara) då korrosionsskyddet är viktigt, glykolen måste därför bytas vartannat år. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
tack för ett bra svar! då kommer ju följd frågan, funkar shells egna eller ska man köpa något annat märke!?! |
|
kilroy |
Vattnet blir inte avjoniserat efter att ha spolats runt i kylsystemet, tvärtom. Däremot är nytt avjoniserat vatten faktiskt mer aggressivt mot många metaller än vatten som har använts ett tag. Det optimala är att använda avjoniserat vatten men att tillföra 5 % vanligt kranvatten för att göra det avjoniserade vattnet mindre aggressivt. Fyll på med den mängden glykol som behövs och fyll sedan kylsystemet. Mig veterligt innehåller all kylarglykol antikorrosionstillsatser. Det hindrar ju inte de enskilda biltillverkarna från att hävda att man absolut bör använda deras egen glykol...som antagligen kostar 25 % mer än en vanlig standardglykol... Nitritfritt eller inte...finns det små mängder nitrit i glykolen omvandlas den ganska snabbt till nitrat under inverkan av luftens syre och temperaturen på kylarvattnet. Något totalt syrefritt kylsystem finns knappast. Men vill man sova extra gott om natten så kör man med kylarvätska från BMW... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Vatten innehåller en liten del luft (även destillerat), Luft innehåller syre, Syre + järn/aluminium är lika med korrosion! Så visst finns det en liten sanning i "bilmekens" ord. Jämför värmesystemet i ett hus, där är det "döden" att byta varje år... Nu har nog våra glykoltillverkare tillsatt korrosionskydd som mer än väl kompenserar för detta, men rent trams är det inte. |
|
|
bilen är ju rätt gammal så jag häller i shells glykol, de få duga! någon som vet hur mycket som går i systemet samt vilken blandning av glykol, dest-vatten och kranvatten mätt i typ liter/deciliter? |
|
|
För M52: Totalt 10,5 liter 50% glykol 50% kranvatten bytesintervall 4 år. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.