AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.742

Vad har lösningen varit till vibrationsproblemen på din E39:a?

Sida 4 av 4
an
54
anders1971
530IM 2001
Nej hela bilen vibrerade .
När däcken byttes så blev det bättre , men först när styrväxeln byttes blev det helt ok!
anders1971, hur upptäckte verkstaden att styrväxeln var kass? Glappade?
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag har vibrationer i bilen (E39 528i -00, 13 500 kollade mil) mellan 110-120 km/h och bytte igår ut samtliga stag och bussningar i framvagnen (övre och undre länkarm, bussningar och skrammelstag). Det var originalgrejjerna som satt på, till och med skrammelstagen, så skillnaden efter bytet var enorm när det kommer till vägkänsla och körglädje. Samtliga bussningar och leder var ganska slitna, om än inte helt slut.

Tyvärr försvann inte vibrationerna helt, framvagnen är bra, men bakvagnen vibrerar fortfarande. Alla typer av klonk och vibrationer i ratten vid inbromsning är dock som bortblåsta. Så, nu blir det renovering av hela bakvagnen också, så får vi se vad det kan ge... dyrt och omständigt, E39 är en problembil inom detta område! :o(
Helga
Jag blev av med (nästan) alla vibrationerna genom att byta till rätt däckfirma.
De tog bort alla vikterna plus snurrade däcket ett halv varv. Balanserade utan vikter. Märkte upp med krita och vred däcket ett kvarts varv. Balanserade utan vikter och nu var det nere i 20-30. På med vikter och det blev 0-0 direkt. Och gick grymt jämnt med kalla däck. Efter cirka 1000 mil så kändes lätta vibrationer med kalla däck dom försvann efter cirka 10 minuter.
Har kört ytterligare 1000 mil innan det blev vinterdäck. Under vintern har däckfirman bytat samtliga ventiler plus balanserat hjulen så det skall bli intressant att få på dom om tre-fyra veckor. Tvärr så tyckte jag att de var lite väl mycket slitna efter en säsong och 2000 mil cirka.Mao så rullar de nog bara 1000 mil till.
Däcken är Toyo 225x55x16.Pris: 1750 kr/st.

//Helga
Helga: Problemen verkar ligga till största del på skitdäck och folk som utger sig för att kunna balansera däck men inte kan ett enda dyft och bara förvärrar allt.

eb
21
ebcnijn
520d Touring -07
Håller på med min E39 Touring 99a

Den hoppar liksom bak i runt 110 kmh

Har provat 3 uppsättningar hjul samt balansering utan framgång. En uppsättning hjul var från en annan bil som går vibrationsfritt

Har kört bilen upphissad på en lyft utan att något i drivlinan synligt vibrerar

Inga klonk eller missljud i bilen alls

Bytte då de berömda bakvagnsbussningarrna som såg trötta ut. Dock utan framgång för vibrationerna så nu vet jag inte vad jag ska göra

Känns drastiskt att byta kardanaxel för 10.000 bara för att "testa"

Nån som vet hur fan man ska felsöka vad felet är !!!
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har bytt lite stag och bakvagnsbussningar, vibbarna försvann nästan, sen la jag på mina sommardäck med orginalfälgar (i perfekt skick). Nu går den vibrationsfritt från 0 och uppåt. MMMM vad gött det är att åka BMW!
Miper335
Har också haft problem med däckfirmor som inte har klarat av att balansera rätt..Nu när däcken är bra försvann en del men på senare tid har vibrationerna kommit tillbaka i farter mellan 100-120.
Först nästan bara i 120 men har sen blevit värre.
Har bytt stag i framvagnen (billiga) så att ett klonkljud försvann.(Bilprovningen missade detta )
Tror att poblemet sitter i bakvagnen även om det känns något i ratten då det är som värst.
Bilen har gått 24000mil så det är nog inte fel att byta stötdämpare bak samt bussningarna.
Inget är bytt tidigare som har med skakningar att göra.

Anledningen att man har stått ut så länge är för att verkstaden inte hittat något fel.
De har sagt att bussningarna är ok och att dämparna inte läcker så då behöver inget bytas.
Mycket annat byttes i fjol så jag var tacksam för det då men nu till nästa service skall ta mej f.. skakningarna bort.
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Mina vibrationer började vid 80km/h. Och vid 120km/h började man känna pulserande vibrationer i arslet.

När jag bytte till sommardäcken så sa däckkillen att han hittat problemet till vibrationerna.

Bilfirman jag köpte bilen av och som satte på helt nya vinterdäck på helt nya lm-fälgar (ej orginal) på bilen innan jag hämtade ut den i februari, hade glömt sätta dit centrumringen. :)

Så nu har jag en helt vibrationsfri 530 -01 med 10.000 mil på mätaren.
Kanske fler har kommit tillrätta med sina vibrationsproblem? Vet någon hur det är med E60 samma känslighet eller har den kanske inte blivit tillräckligt gammal ännu?
ar
114
arre_
520dA -12
min nya 530 har även den vibrationer. vibrationerna är pulserande och uppkommer mellan 120-140km/h, det vibrerar i stolen, nackstödet i typ 3 sek, för att sedan försvinna i 3 sek, för att sedan komma tillbaka i 3 sek, ja ni fattar.

problemet försvinner vid körning i fullastad bil, dvs 3 personer i bak o 2 fram.

bilen, en sedan, har nyligen bytta skivor, främre stötdämpare och framvagnsbussningar. har gått 15 000 mil.

någan annan som erfarit just denna symptom?

/arre
Visa användare
18
EOS
BMW 525i -95
Har också problem med vibrationer i min 525:a,kommer och går,men med
en hastig inbromsning brukar de försvinna,för att komma igen vid nästa start.Känns i hela bilen,men mest i de bakre delarna.
Bytte silentblock i somras,dock är dämparna dåliga,kan det bero på dem?
Bilen har rullat 20300 mil.
Däcken är mkt fina Michelin Ice-x,hade inga problem förra året med sulorna.
Vid byte av dämpare,ska fjäderbenslagring också bytas,ev fjäder?

Dom som ett inlägg i tråden kanske skulle kunna uppdatera med och om dom fått ordning på problemet!

Själv kan jag väl säga att vibrationerna blir mindre och mindre i takt med att nav görs rent, skivor byts, bussningar byts ut och så vidare... Och nu går bra upp till 120 för att sedan ha små små vibrationer mellan 120-140.

För varje gång man ex. byter någon bussning så att det blir bättre så höjer jag själv ambitionsnivån rejält därför kommer jag aldrig heller bli nöjd innan det känns som bilen svävar på moln. Kanske iofs inte är så lätt fixad med sportchassi och lågprofilsdäck vad vet jag :(

Det vi E39 ägare får trösta oss med är att det finns andra bilar med ännu värre problem tex. SAAB 9-5!
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Framvagn.

Jag får lättare klonkningar i min framvagn när jag kör över små skarvar eller brunnslock. Märks även i så låg fart som 15-20 km/h. Stagen till kränghämmarn är bytta. Bilen har gått 15300 mil.

Bärarmar? Främre eller bakre?

/Tobias

SUPERNATURAL
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Hade våldsamma vibrationer vid bromsning från högre farter (100+) på M5an. Eftersom bromsskivorna (iaf fram) var alldeles för slitna så byttes dom runt om och nu är den perfekt igen!
Proctologist
Har märkt oxxå att jag har en del vibrationer 110-120, verkar gå fint i 90 km/t i alla fall.

är det bakvagsbussningarna man ska sikta in sig på först eller nya däck?

Sitter begagande vinterdäck med dubb som jag ej vet hur långt dom gått, (innan jag köpte bilen) kan ju va dom som strular till det med, ska byta däck i vår och se om den lugnar ner sig något..

Dumfråga =) brukar silentblocken göra att det vibrerar eller är det bakvagsbussningarna som alltid ställer till med det, på en 523 touring 00:a

RobKla
Jag har vibrationer i min e39 touring -99.
Förra sommaren med 15" orginal och sjyssta däck var allt frid och fröjd.
I vintras fick jag Cord-brott på alla 4 vinterdäck och vibrationerna startade.
Bytte till 4 nya vinterdäck och det blev bättre men kom tillbaka.
Har sedan haft på mina 15" sommardäck och vibrationerna fortsatte.
Har nu införskaffat 18" med Pirelli PZero 235x40x18 com är både runda och balanserade, dock kvarstår problematiken med vibrationerna.
90-120 vibrerar det i stolen, knappt något i ratten, däremot är det vibrationer vid "motorbroms" eller om man bara släpper gasen.
Funderar på att byta bussningarna och hjulllagren bak för att se om det försvinner.
//Robban

"Buy Quality - Cry Once"
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har vibrationer i min 530 Sedan, mest i 80 - 90 ibland lite i 120 ca.

Jag har laborerat lite med däcktryck.

Jag har 265 back o 235 fram , 18 tum.

Har jag däcktryck 2.9 är det bra, har jag ca 3.1 är det vibbro som fan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.