|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Ska in på proffs balansering imorgon, så det är bara att hoppas! | |
|
Whoops hade bara bokat tid för balans av bakdäcken... Det visade sig att det ena däcket var aningen orunt, däcket vreds en aning på fälgen och värdet kom ner till 3,5 från 14,5. Mycket bra däckverkstad, Bilia däck i Lund, med trevlig och kompetent personal, rekommenderas! Tyvärr så försvann inte vibrationerna, men eftersom det även har börjat skaka, mycket lite, i ratten sen byte till nya vinterdäck kan man ju hoppas att det är framdäcken som orsakar stolsvibrationerna, föga troligt dock, eller? |
|
|
daimler: Jag fattar ingenting av det du skriver. Varför skulle man balansera om däcken bara för att man har bytt styrleder på bilen ? Hjul balanseras ju för guds skull oberoende av bilen ... Jag hoppas att du menade att man bör lämna in bilen på hjulinställning, vilket inte alls är samma sak som hjulbalansering... |
|
|
Hasso, är det dyrt att lämna in bilen för uppsmörjning av CV-joint? Hur märkte du vibrationerna? Vid vissa hastigheter eller hela tiden? |
|
| Kan det vara oken kanske? Länk | |
Helga |
Jag bytade skivor och klossar fram och skakningarna försvann. Märks ytterst lite nu även när däcken är kalla. Och efter 2-3 mil går 528.an hur jämnt som helst om nu asfalten är hyfsad. //Helga |
Helga |
När det gäller orunda däck så har jag bara haft Bridgestone och Good Year som varit bra. Michelin har sämst erfarenhet av. Ett bra och runt däck var gamla Good Year NCT. //Helga |
|
Highwaystar: Vad jag menade var att man kan balansera bort andra små defekter om man balanserar hjulen på bilen, dock kommer ibland vibrationerna tillbaka om man byter ut det som orsakade vibrationerna, typ bussningar och dylikt. Att balansera hjulen på bilen, dvs utan att man tar av hjulet från bilen utan kör med en hjulspinnare, är ett gammalt beprövat sätt att få väck "konstiga" vibbar. Görs dock sällan på nyare däckfirmor.Naturligtvis bör man lämna in bilen på hjulinställning efter styrledsbyte.Det var dock inte det jag menade. |
|
| Daimler: OK då förstår jag. Har faktiskt aldrig hört talas om en sådan maskin som gör balanseringen med däcken på. Det vore faktiskt inte helt dumt med en sådan manskin. Det verkar dock som kärvande/ojämna bromsskivor i många fall är orsaken till vibrationerna. "Rätt" sätt för att lösa detta lär ju inte vara att kompensera med balansvikter :/ . Men en sådan maskin skulle helt klart hjälpa till för att utreda var obalansen sitter... | |
|
Samuel2 Även jag har haft problem med den så kallade CV-knuten (och det var förstås hasso som löste gåtan). Jag fick den uppsmord för ett par hundralappar vilket dock var kompispris. Knuten sitter lite illa till så det tog lite tid. Läs Hassos blogg där han tar upp just detta problem . Obs att Hasso smörjde upp knuten men sedan ändå bytte ut den. Jag smorde bara upp den och böt inte ut den. För mig blev den tyst men ej helt vibrationsfri och nu börjar den vina lite igen så det ser ut som byte av knut och ev kardan. Skall få diagnos och prisförslag 1/11 /Fredrik |
|
|
Har idag balanserat även däcken i superbalaseraren, dom var perfekta tyvärr! Kom och tänka på att det kanske är bromsklossarna som ligger emot skivorna. Trots att skivorna är nya, kan det kanske orsaka vibrationer. |
|
|
Ringde precis till BMW Stockholm och pratade med en trevlig mekaniker, för att kolla om han hade något tips. Han berättade att det till 99% alltid är däcken men dom hade haft ett fall som liknade mina/bilens symptom. De hade även på den bytt bussningar, det blev bättre och vibrationerna ändrade karaktär till att bli mindre men intensivare. Efter dom hade bytt det mesta i bakvagnen såg dom att en drivaxel var aningen skev ("körde" på liften). Fick ett litet hopp när jag hörde detta, iofs svindyrt att byta men ändå. Det låter väl även rätt troligt att skeva drivaxlar lindras av nya bussningar, eller? |
|
|
Finns det inga fler E39 ägare som löst det hemska vibrationsproblemet? Eller struntar ni bara i det och står ut till skiten ska säljas? Det är ju så många som frågar, men knappt någon som verkar ha blivit av med vibrationerna. Snälla behöver nya idéer! |
|
|
Jorå. Bytte dels stötdämpare men även casterstagen. Sedan allt underbart fint... *BAWORAK* |
|
| SvanteE, skakningar i sätet eller ratten? | |
|
Mest ratten. Minns inte om det var även i sätet. Men inte bara i ratten utan hela framvagnen skakade och klonkade. *BAWORAK* |
|
| m_johan84, du har inte kommit fram till något? | |
| Kan det kanske vara upphängningen till automaten? | |
|
Hej! Jag fick byta däck, och balansera. Sedan upptäcktes att styrväxeln var kass ( servotronic). Sedan dess har allt varit ok. |
|
| anders1971, alltså endast vibrationer i ratten? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.