AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.743

Vad har lösningen varit till vibrationsproblemen på din E39:a?

Sida 2 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
samuel2 : Angående "homokinetisk kardanknut", tror Hasso gjorde en liten rolig översättning (jag gillade den iallafall) av det som på engelska heter CV joint (constant velocity joint). För man kallar väl den inte så på svenska? Eller gör man det? Det är iallafall knuten mellan kardan och differentialen. Så homo="samma"=konstant=constant, kinetisk="rörelse"=velocity och knut=joint :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är faktiskt BMWs manual TIS som kallar den homokinetiska knuten , så det är inget jag hittat på själv.
Tackar för den korrekta översättnngen.
Men det är flera 540 än min som fått homfobiproblem :)
Om Samuel läser min 540 blogg så blir det väl lite förklaring om knuten var när o hur.

///MVH Hasso
Länk
När jag var ute och körde idag så var vibrationerna vid ca. 120 km/h mycket värre än vanligt :( Kan det bero på vädret - regnigt och rätt så kallt?!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
samuel2,

Åk och byt bakvagnsbussnigarna! Jag hade exakt samma symptom som du! Två uppsättnigar nya däck, perfekt balanserade, men fortsatt vibrationer. Med en bra balansering gick det att lindra vibrerandet, min inte få bort det helt. Kallt väder och kall bil gjorde allting värre.

Många förespråkar balansering med kirurgisk precision som bästa lösning, och visst går det att få bort det mesta, eller i vissa fall allt, av vibrationerna, på det sätte men det är oftast inte där skon klämmer. Med dåliga bussningar blir bilen extremt överkänslig för obalans. Innan bussningsbyte fick jag på vintern flera gånger stanna för att sparka bort snö ur fälgarna när bilen vibrerade som en galen dildo! Efter bussningsbyte gick det vibrationsfritt även på vintern med snö!

Går bilen dessutom ovanligt hårt i bakvagnen, samt durrar, över skarpa ojämnheter så är det också ett säkert tecken på dåliga bussningar. Detta är ett MYCKET vanligt problem på E39 touring.

Micke
mikren-6, hur långt hade bilen gått när du bytte bussningar? Har en sedan själv men bussningarna kan väl bli dåliga även på sedaner även fast det inte verkar vara så vanligt! Ska snart byta dom - om det inte är dom känns det som om det kommer bli väldigt dyrt att hitta felet! Önskar bara att det kunde ha varit däcken!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
samuel2,

Min bil hade gått 18000 mil vid byte, men jag hade haft symptomen långt tidigare, redan vid 14000 mil. Tog lång tid innan jag äntligen hittade problemet. På sedanen är det inte lika vanligt vibrationsproblem från bakvagnen. Ett glappande stag eller dålig bussning kan göra bilen väldigt känslig för obalans.

Micke
Di
23
Dilbert
523i Touring -98
samuel2, om jag va du skulle jag lämna in bilen på en felsökning och
inte nämna bustningarna. om du nämner dom kan du ju ha otur att det
är en oseriös mek som byter dom även fast dom inte är slut när det
i själva verket va t.ex ett hundben eller något annat mycket billigare fel!
kanske värt att åka till någon som är inriktad på bmw, då vet ju dom
vilka problem som kan dyka upp!

mvh/Anders
Dilbert, du skulle bara veta vem som såld bilen för några månader sedan, det är fruktansvärt sorgligt!!!

Dom ville först inte ens kännas vid att det var ett fel - men visst säljare på aukt. BMW verkstäder kanske tror att alla BMW har massagestolar som standardutrustning - lite konstigt bara att dom bara aktiveras över 80 km/h och ökar effekten vid 110 - 130 km/h!!!

Efter MÅNGA besök på BMW har dom nu i alla fall gått med på att byta bussningar.

Jag vill ge dom en chans till men om dom inte fixar det nu kan ni få höra hela historien, den lär dock bli en mindre novell!
Di
23
Dilbert
523i Touring -98
Jaha dom har gjort det!
Hoppas att det löser sig då!
Glöm inte bort att berätta hur det gick!

ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Hej!

Jag har, som beskrivits i en tidigare tråd, också haft problem med vibrationer i 115-120 och i 55-60.

Lösningen till sist var att balansera om däcken igen - denna gång hos en mycket bra gummigubbe (Åby däck i Mölndal). Lite skak kvar pga orunda däck men helt tolerabelt i väntan på nästa däcksbyte.

Gjorde också en fyrhjulsinställning vilket gav bilen ett helt annat beteende på vägen - den vill nu rakt fram och inte skena ut i vägrenen; mycket väl använd tusenlapp!

Bytte bakvagnsbussningar som ett led i felsökningen men det hjälpte inte ett skvatt...
Helga
Jag märker att under den första milen så är det lite vibrationer i hela bilen.
Gäller 528. Det försvinner helt efter cirka 2 mil. Räcker tydligen att bilen står över natten för att det skall bli en sk. platta. Däcken Toyo 225x55x16.
Även känsligt för gropig asfalt. Men BMW har ju känslig framvagn.
Kör man sedan "för fort" och varma däck så går den som en dröm!

//Helga
kullavik, jag tycker/tyckte också att det borde ha varit däcken - alla säger/skriver ju det. Men efter att ha balanserat sommardäcken 2 gånger och vinterdäcken 2 gånger, visserligen inte i en "superbalanseringsmaskin" som mäter rundheten men ändå så har det inte blivit bättre eller ens någon skillnad (kanske något värre med vinterdäcken än med sommardäcken dock). Känns dock konstigt om både sommar och vinterdäck skulle vara orunda.

Jag är rädd för att byte av bakvagnsbussningar ej kommer att fungera... men men vad ska man göra!?

Lite av ett moment 22 - man kan inte laga/hitta felet men man kan inte heller sälja bilen pga av felet och köpa en annan bil (en Audi A6 kanske - de är väl inte så vibrationskänsliga). Om jag hade sökt på forumet på "vibrationer + E39" och sett alla trådar - skulle det garanterat ha blivit en annan bil!

Synd bara - det förstör liksom hela körupplevelsen, man blir ju liksom argare för varje gång man sätter sig i bilen...
Helga, jodå över 180 km/h är den rätt ok, då är man mer fokuserad på poliser än på något annat :) !
Dilbert, tack! Är dock rädd för att man kommer få leva med det! Skulle villigt pröjsa några tiotusen för att reparera det om man visste vad det var.
ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Under min felsökning fick jag tipset att stötdämparna skulle kunna ha börjat bli dåliga. Tydligen är det första som försämras dämparnas förmåga att ta upp små vibrationer. Jag har inte fått detta bekräftat men tyckte att det lät relativt trovärdigt.

Jag upplever exakt samma problem som Helga ovan - bilen är skakig under den första biten varje morgon, sedan blir den mjukare. Jag har relativt billiga hankook-däck så det är möjligt att det blir bättre med exv Michelin.

Hade en Audi A6 tidigare och den gick fullständigt vibrationsfritt och mjukt oavsett däck - väghållningen var dock väsentligt sämre än i BMW'n (men jag hade iofs 15" däck i 65-profil så det var kanske inte så förvånande).

Min gissning är att det nog ändå är dina däck som är problemet. Det är inte säkert att aldrig så många balanseringar kan fixa problemen om det är något tillverkningsfel på däcken. "Superbalanseringsmaskiner", som du kallar dom, har såvitt jag vet fördelen att de kollar balansen/rundheten i däcken under belastning. Om då däcken har någon svaghet, typ ojämn tjocklek, framgår det vid belastningsprovet.

Det bästa vore om du kunde få låna en omgång bra däck som du vet går vibrationsfritt, alternativt testa dina hjul på en annan bil. Jag tror det trots allt blir billigare att byta något eller några däck än att balansera upprepade gånger till ingen nytta.

Daffy på Åby Gummi, som jag tipsade om tidigare, visade sig vara mycket hjälpsam och han lovade också att om jag köpte däck hos honom skulle han byta däck tills han fick fram exemplar som funkade på bilen ("överblivna" däck säljs till någon utan e39).
da
18
daimler
528 touring-98
Om man först balanserarar hjulen på bilen kan faktiskt en del vibrationer minskas, men om man sedan börjar byta bussningar och annat är det kanske läge att kolla balanseringen igen. Den är ju gjord på en "annan" bil.
Dessutom vill jag tala om för eventuella Audispekulanter att man bör titta på vad som är t.ex A6 svaga punkt, nämligen bussningar! och dom är i många fall DYRA att byta. En annan fråga är om man inte kan stämma vägverket eller någon för att alla dessa bussningar slits ut i tid och otid, för visst är detta ett typiskt "svenskt" fel eller?

Nu är i alla fall bussningarna i bakvagnen bytta... Något bättre blev det faktiskt. I farter under 100 och över 140 går det kanon. Men de störiga vibrationerna i sätet finns fortfarande kvar. Är det kanske orunda däck ändå?!
Det skulle vara intressant och veta hur många av er E39:e ägare som har fått däck som varit orunda och därav orsakat vibrationer? Hasso med flera förespråkar ju att detta är en av de vanligaste orsakerna till vibrationer.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Har faktiskt även jag exakt samma problem som er med vibrationer på min strax 11k mil svensk sålda 540iAT.
Måste man demontera hela avgassytemet för att byta homo-knuten ?
Lär kosta en mindre förmögenhet att byta den på verkstad isåfall.

///Mvh
Sibbe
Länk
Har samma problem på min... Köpte den när den hade gått 12k mil och nu har den gått 13k.... Har balanserat hjulen en gång... blev bättre ett tag (men vib fanns kvar)... Funderar på att chansa på silentblocken...

Får för mig att det är som värst när man åker många i bilen eller har fällt baksätet... Kommer ifrån ratten och känns i stolarna samt syns på solskydden... Riktigt irriterande....... 2k ska iaf 4 silentblock kosta på mekonomen...

Nån som vet vad som kännetecknar de olika felen? Typ om det är homoknuten som ni pratar om och om det är silentblocken osv...

På något sätt måste man ju kunna särskillja på symptomerna ...annars kan mna ju byta grejer för 30k och ändå inte få bort vibrationerna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.