AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.741

Vad har lösningen varit till vibrationsproblemen på din E39:a?

Sida 1 av 4
Hej!

Har haft uppe frågan tidigare och läst mängder av gamla trådar. Men det är sällan någon skriver vad lösningen till slut blev. Om man bortser från balansering av däck, vilket ju oftast verkar vara lösningen, vad blev lösningen/reparationen som gav resultat (gärna pris)?

Mvh Sam
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
528an byte av ett nytt däck till ett icke orunt
540 uppsmörjning av ihoptorkad bakre homokinetisk kardanknut som nöp ihop när den gått ett tag.

///MVH Hasso
Länk
"homokinetisk kardanknut"?
Po
52
PowerVirus
BMW 525i -92
Jo jag har i höger fram. skakar i ratten när man ligger mellan 90-110. och det är ett stabilisatorstag som är glapp i. så det ska bytas snart. kostar 308 kr på mekonomen.
Di
23
Dilbert
523i Touring -98
hade vibrationer i 110-120
de va bakvagns bustningarna 4st.
Dilbert, får man fråga hur långt bilen gått när du bytte bussningar? Min har "bara" gått 8200 och jag är nästan stensäker på mätarställningen. Förra ägaren körde väl racing på grusvägar eller nåt.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
På Touringen kan bussningarna vara slut utan att man har kört illa, på min förra 528a var dom slut vid 16k mil med buskörning, på polarens 528it var dom slut vid 9k trots väldigt lugn körning.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
tsaros, jag har en sedan kan det skilja något mellan touringen och sedan gällande hur länge bussningarna håller?

Hur många är dom som man bör byta? Kostnad?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Sedanen verkar ha mycket mindre problem med just bakvagnsbussningarna än Touringen, jag har dock fått en liten antydan till vibrationer från min bakvagna nu, men jag är inte alls övertygad om att det är bussningarna i detta fallet.

Det är 4st bussningar som man normalt sett byter på Touringen, kommer inte alls ihåg vad det kostade faktiskt.

Min bil är uppe i 18400mil nu så det är dags att gå över alla bussningar och stag i mitt fall oavsett vibrationer eller inte.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
tsaros, det är ju rätt frustrerande att det finns så många felkällor!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
samuel2: Eftersom du själv förmodligen har löst några av dina problemen, får du gärna skriva vad du gjorde.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Vad är det för typer av vibrationer du har?
I vilka hastigheter osv har du dom?

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
ErikW, nej men jag har balanserat sommardäcken två gånger och vinterdäcken 3 gånger utan resultat eller ens skilnad.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Är det märkesdäck?

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
tsaros, passagerarstol och solsskydd skakar + att det även känns i förarstolen vid ca. 110-130. Vid vissa specifika hastigheter känns det mer i tex. 120 km/h. Var ju nästan helt säker på att det var däcken, men tydligen inte. Känns ju inte så troligt att både sommardäck (nya Dunlop) och vinterdäck (Nokia) skulle vara orunda, därför måste det ju vara någonting annat - hoppas på bussningarna, de är ju inte så dyra att byta, värre om det är kardanen eller något annat!

Även mycket små vibrationer i ratten.
Di
23
Dilbert
523i Touring -98
min hade vid de tillfället gått 16000.

måste säga att om ni funderar på att byta själv så måste/bör man
ha någon form av specialverktyg för att lyckas! de sa meken
som gjorde de på min! har ingen aning om det är för att ta bort
dom gamla eller få dit dom nya!
har för mig att jag pröjsade typ 3500 ink jobb men är inte säker,
kan blanda ihop siffrorna med något annat jag bytt!

lycka till
Dilbert, blev det helt bra efter bytet?
Di
23
Dilbert
523i Touring -98
japp, vibbarna försvann helt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nokia är problemdäck med framförallt orundhet har vi flertalet exempel på.
Bästa sättet är att låna en uppsättning perfekta hjul av en kompis och se vad som händer för att minska felkällorna. Får han problem med dina hjul och funkar din bil med hans. min 540 h´har rullat nästan 18.000 mil inga bussningar bytta vad jag sett. Och skulle det inträffa före typ 10.000 mil att bussningran är dåliga då är bilen med all sannolikhet mätarskruvad eller körd under väldigt dåliga förhållanden.

///MVH Hasso
Länk
Mina vibrationsproblem löstes genom reparation av orundhet i fälg plus byte av det genom oundheten skadade däcket.

Mvh
Mikael
Di
23
Dilbert
523i Touring -98
bustningarna är gjorda av gummi och silikon-fyllda.
gummit torkar med åren och kan spricka så det behöver
inte vara mätarfuffens.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.