AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.591

Gjorde jag en bra affär?

Mi
68
Micke.A
320i Touring -97
320i Touring -89
320i Cab -91

Hämtade en till "bruksbil" för nån vecka sedan.
Tittade på en massa 328:or e36, men ingen höll måttet för varken skick eller stabil på vägen....ev kassa bussningar (förstår iofs att dom är buskörda :) Alla i prisklass 60 -70 000

Nu till saken.
Hittade i stället en 320 touring -97. 17 400 mil. Blå metallic. Taklucka, elspeglar, elhissar fram, avtagbart drag. Import sent 05. En ägare i tyskland, en äldre dam som kört ca 14 000 mil. Fylldokumenterad från både tyskland och sverige. Servad och stämplad bok i tyskland och även i sverige. En brukande ägare i sverige, man 50+

invändigt:
Den är väldigt fin inne i bilen. (inte bara försäljnings städad). Inte en reva/repa någon stans
Den hade bara tygklädsel och ingen ac (själv värderar jag inte ac så högt).

Utvändigt:
100% stenskottsfri huv. 100% rostfria dörrar. (utanpå, under och i hörnen) 100% rostfria skärmar och skärmkanter.
Bagageluckan hade dock en "ros" stor som en enkrona intill regskyllt.
17 tum med nya åretruntdäck på + en uppsättning plåtfälgar med helt ok dubbdäck.

nybes och skattad en vecka innan jag köpte den.
kvitto på ca 18 000 kr som förra ägaren lagt sista månaderna.
Bla däck, köp montering och regbes av dragkrok, bromsar mm mm.

Visst kvitto går ju att fixa med hur man vill. Men ärligheten jag upplevde hos säljaren och skicket på bilen så tvivlar jag inte på att allt/det mesta stämmer.
Han har till och med ringt och frågat om jag hittat några "dolda fel" och om jag är nöjd med bilen i övrigt.

Allmänskick och funktion ligger enligt mig på 80%
Efter lite prut så gav jag 45 000:- Detta måste varit bra pris??
Jag är kalas nöjd.

märkligt att man inte har fått ett enda stenskott efter 17k mil, den turen skulle jag vilja ha ;) Fick ta mig tusan ett stenskott samma vecka som jag fick min nya huv.

Är allting som du skriver verkar väl det varit en rätt okej affär :)
Mi
68
Micke.A
320i Touring -97
320i Touring -89
320i Cab -91

Huven kan ju vara omlackad! men det är inget som syns eller som nämnts. Men jag glömde säga att det är ett stenskott i höger lyktglas, så det är ett hål i det.
Stör mig en del men det kommer snart nya lysen ändå.

Stolt pappa till 3 barn. Treäggs trillingar på en helt naturlig väg.....
"Fylldokumenterad"...vad innebär det? (Kunde inte hålla mig..:) ). Känns spontant som en vettig affär annars.

Mi
68
Micke.A
320i Touring -97
320i Touring -89
320i Cab -91

simon_en.

Med fulldokumenterad menar jag:
Stämpld servicebok, första ägerens ägarbevis, massa tyska papper, kopior på massa importpapper, kvitto på reservdelar, kvitto service, bes papper inkl ombes mm mm alltså det finns kvitto på ALLA småsaker ex mässings brickan vid olje byte :) och likvärdiga småsaker.

Och allt stämmer ganska bra med mil/år rek service mm

Finns säkert många olika varianter av vad man menar med fulldoc. Men detta är vad jag menar.

Jag förstår att du menar det. Tyckte att felstavningen var skojig mest..:)

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Klart bra affär, den kan du vara nöjd med, ligger normalt 10-20' högre!
Mi
68
Micke.A
320i Touring -97
320i Touring -89
320i Cab -91

simon_en
Haha va snabb man är...! Såg först nu vad jag/du skrivet:)

De
163
Devva
520i -89 E34
Låter som en bra deal, man ska lita på magkänslan. Det viktigaste är att du är nöjd med köpet. Bara att gratulera!

//Devva
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Micke huvudsaken är att du är nöjd, men personligen så hade jag nog aldrig betalat så mycket för en bil utan AC.

Sålde min 320 -97 förra året för 50 tkr och den var i mkt bra skick, polaren köpte bilen.

Men som sagt huvudsaken är ju att du är nöjd.

Lycka till.
Jag tycker det låter som ett bra pris och huvudsaken är ju att du är nöjd.

Visst tycker man kanske att AC borde finnas på en BMW anno 1997, samtidigt är en 10 år gammal AC anläggning en tickande bomb vad gäller dyra reparationer. Been there, done that tyvärr :-(
En fungerande AC är en gåva från ovan under sommaren men en strulande AC kan ruinera det mest fördelaktiga inköpspris på en gammal begbil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.