AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.217

Ena bakbromsen har hängt sig.

mr
20
mrf
E28 520ik -87
Hej min e28 har varit uppe på ett par lastpallar för byte av avgassystemet... och så hann jag inte färdigt förrän jag skulle åka på semester så den fick stå där ett par veckor med handbromsen dragen. Nu när jag lyfte ner den så märkte jag att ena bakhjulet satt helt fast. Hur skall jag gå till väga nu? Har hört att de skall ev gå att banka med gummihammare på skivan så kanske de kommer? Eller kan de va så att vajern har hängt sig eller något?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Handbromsbackarna (som sitter inne i skivan) har rostat fast. Hissa ner bilen och försök "köra" loss det, man kan få vara rätt så bestämd med kopplingen. Kolla så att handbromsen fungerar sedan, det kan hända att belägget delar på sig.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
De brukar funka att backa för att få loss "fastnade" handbroms backar

// Henke Bleifuss
mr
20
mrf
E28 520ik -87
Försökte de ganska så bestämmt igår... både att backa och att köra fram. men de ville den inte den spann bara på ena hjulet då. har dock låtit den stått utan handbromsen dragen nu under natten, så de kanske släppt nu med lite tur... annars har ni inga andra bra tips?
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Kan också vara ena handbromsvajern som kärvar.
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Lägg dig under och be en polare dra i handbromsen så ser du ju om vajern rör sig eller inte, rör den sig så är det ju inte den. Kolla oxå så du inte klämt nåt bromsrör så det är därför det inte släpper.
Det vanligaste är ju annars rost...
Po
52
PowerVirus
BMW 525i -92
det hände mig oxå på vänster bakhjul. fick banka och slita som satan för att få loss det, och använde mycket rostlösare. sen gav det sig till slut.
Po
52
PowerVirus
BMW 525i -92
kan till lägga att jag böt bromsbackar sen för bromsbanden hade släppt helt och låg i smådelar i skivan.
mr
20
mrf
E28 520ik -87
okej, konstigt att de kommer så den har inte stått mer än 2 veckor... bankade du på skivan då för att de skulle släppa? har inte tillgång till bilen förrän till helgen så de är därför jag försöker sammla alla tips och knep som finns...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du måste som sagt vara bestämd med kopplingen, håll motorn på 2500-3000 rpm och kliv av kopplingen fort. Det går inte att fega, då spinner bara ena hjulet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Po
52
PowerVirus
BMW 525i -92
jo jag banka på skivan men man får ta det lite försiktigt så man inte gör den skev.
bankade lite över allt på skivan, även där hjulbultarna ska sitta.
mr
20
mrf
E28 520ik -87
Jag vet inte om jag vågar rycka med gasen mer... jag körde även så att hjulet inte spann.. och då reser sig bilen bak. Men är de bara att hålla på?
Får testa de lite först om de inte funkar så får jag försöka att små med gummiklubba eller liknande och hoppas att de släpper.
De
163
Devva
520i -89 E34
Om inget av ovanstående skulle fungera återstår väl att ta bort hjulet, lossa skruven som håller fast skivan och försöka slå lös den i detta tillstånd. Såvida inte skivan rostat fast i navet borde det inte bli allt för svettigt.
mr
20
mrf
E28 520ik -87
Fick loss de tog en hammare och sen en träbit och slog ett tag så hoppade den loss. Men gjorde en ganska stor tabbe, stog i ungefär 10 min med en rörtång och rucka på skivan för den gick att flytta lite efter lite bankande... Å så stog jag och funderade ett tag... Kan skivan vara så skev så den inte kan gå runt, hmm ELLER ligger en växel i?! hm jepp 1ans växel i...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.