|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 525iA Touring -02. Men har fått ett problem med avbländbara speglarna. De bländar inte av på kvällen. Har tittat på säkringarna, men de är OK. Vad kan det vara tror ni ???????? Vart ska jag börja ???? MVH jossi | |
|
förmodligen elektroniken i spegeln.. byt spegel .. Kolla så inte de lilla runda hålet/fönstret i spegelglasets ena kant är jätte skitigt eller övertäckt el nått . HP |
|
|
josef: Har du både avbländning av den inre samt de yttre bakspeglarna, och isåfall vilken av speglarna är det som inte avbländar? Lite felsökingstips:) Kontrollera funktionen på den lilla runda sensorn som sitter på själva bakspegeln (i kupén). Enklast är att ta en liten lampa, modell diod, och lysa på sensorn så skall spegeln tonas mörkare. Kontrollera också på backspegelns framsida att sensorn där inte är trasig allternativt att du inte fått en spricka i rutan precis där dioden sitter. Du kan också ha fått ngt problem med spegelns funktion tillsammans med backen.....när man lägger i backen så återgår spegeln till normalt läge oavsett ljusförhållanden, därför att man skall ha bra sikt i spegeln när man backar. Ngt elektriskt fel kan ha inträffat med den funktionen. Kolla hos en Bmw-mek innan du köper ny spegel, som f.ö. är riktigt dyra. Lycka till:) Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Bara en tanke, har du någon toning på dina rutor? Är rutorna tonade så fungerar inte avbländningen som den ska. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Tack för alla tips ... Jag ska ut och titta nu på dioderna.. Jag har inte toning på bilen. Det är avbländbara speglar inne och ute. ingen av speglarna bländer av. Alltså alla tre speglarna har strejkat för mig ... Återkommer................. MVH jossi |
|
|
Ytterspeglarna styrs av sensorn i den inre spegeln, börja rota där innan du byter alla tre :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Va ute och titta nyligen, såg ingen spricka, och det var rent och fint på glaset på dioderna. Men jag reagerade på en sak . Det fanns tre dioder, en på rutan, som du ser utanför bilen ( alltså pressis bredvid regnsenson) Den andra ser du när du sitter och tittar bakåt, Innespegel ( längst upp i mitten på speglen) Den tredje sitter också på innespegel men, bakom . på höger sida . Den tredje dioden fanns det inget skydds glas på dioden. ( som du kan bäst se när du sitter på höger framsätte och vrider inne spegeln lite) Så jag kanske ska börja med innespegeln först som : tsaros skriver... MVH jossi |
|
|
josef: Ja, börja med att kontrollera innerspegeln. Eftersom den även styr de yttre sidospeglarna så ligger nog felet i den. Förmodligen ngt elektroniskt som spökar. Sidospeglarnas glas kostar c:a 3200 sek /per st hos Bmw. Finns ej ngr piratvarianter. Uppdatera gärna hur det går för dig. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jag tror också att det innerspegeln, något elektroniskt misstänker jag . Jag åter kommer MVH jossi |
|
|
Ringde till BMW och de skulle ha 5800:- för innebakspegeln . Skroten skulle ta 980:- , prata om över pris på BMW . Ska åka förbi skroten och hämta den och prova om det är innebakspegeln det är fel på .... Återkommer ..... MVH jossi |
|
| Ny v.s begagnad... | |
|
Har nu satt dit en begagnad från skroten för ca : 1000 lappen . Och det funka klockrent. Alltså det var något el fel på den gamla innerbakspegeln. Innerbakspegeln styr dom utrespeglarna också . Provade med en svart tejp på sensorn, och la i backen och allt blev ljust direkt , la i drive, och det blev mörkt i alla tre speglarna igen. Så nu funkar det .... MVH jossi |
|
|
Grattis:) Kul att du fick det att funka och 1000 kr är lite enklare att "hosta upp" än 5800 sek. Även om den är begagnad så kan den ju funka ett bra tag. Konstigt att din innerbackspegel gav upp med tanke på att din bil är förhållandevis ny.......usch man tänker på sin egen pärla:) Vh/ Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.