AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.160

Problem efter uppgradering av Navi MK4

Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
Efter jag försökt uppgradera min MK4 nav så började skumma saker hända. Den spottar inte ut uppgraderings CD:n och den kör nåt skumt DOS-retro gränsnitt. Nu undrar jag hur jag kan återställa och få tillbax mina vanliga menyer med GPS osv och få ut CD:n?
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Sök och du skall finna :-)

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
192
Marios
Jag har typ förväxlat ordet uppdatering med uppgradering!!! Hmmm... iaf fixade felet ovan. Detta kan va användbart för dem som känner att det är lönlöst ooch inte hittar en bra tråd i ämnet. Först och främst så måste CD:n ut (om den nu har fastnat) detta kan man göra genom att man trycker in "eject" knappen i ca 3-5 min. sen bör den ploppa ut för egen maskin om inte så koppla ur minus polen på batteriet och koppla sedan på igen och tryck igen i ca 3 min. om den inte ploppar ut nu så måste du rent mekaniskt öppna och ta ur den. Efter detta så koppla ur minus polen till bilbatteriet i några timmar (gör det över natten). Sedan på morgonen så sätter du tillbax kabeln till minus polen på plats och nu bör det vara återställt dvs GPS:en bör funka. Du kan behöva uppdatera med en fungerande (dvs en sjysst version/CD som du e 100% säker på att den funkar) skiva för att få tillbaka de menyer osv som du hade innan som ex "perspective view" el. "birdseye view" som det även kallas.
Visa användare
192
Marios
Måste tillägga en sak till, nämligen att man behöver ha en hel del TUR när man "sabbat" sin GPS med skumma CD skivor eller fått elfel under uppdatering. Sedan ska man ha tålamod och inte va för snabb med mejseln och öppna för att avlägsna CD skivor som inte kommer ut. Tålamod är nyckelordet! Det kan ta sin tid ibland kan man behöva trycka i en andra CD skiva i GPS:en för att CD:n ska komma ut. Men oftast räcker det med att trycka in eject knappen i några minuter. En annan sak innan man lossar kablarna till batteriet är att man väntar 10-15 min så att GPS går över itlll "Stanby mode" innan man lossar på batterikablarna.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Det räcker med att ta ur säkringen till GPSen. Du behöver inte ta loss några batterikablar.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Ja då tillhör man skaran av en olycklig ägare till en MK4 som man försökt att uppgradera till v28. Följer konstens alla regler batteriladdare ansluten, brännt kvalitetsskiva på lägsta hastighet och ändå händer detta inget bara en gammal DOS skärm!!!!!.
Försöker få ut skivan med hjälp av alla tips här på autopower men ack så lätt ska det inte gå. Finns det ingen här i Sverige som kan fixa detta måste man skicka navin till Tyskland? Måste jag plocka ner navin för att få ut skivan?

/Pulare
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Pulare=Lättast/billigast torde väl bli att öppna den och plocka ut skivan själv.
Du fixade in din Mk4 iallefall till slut , vad behövde du göra???
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det var den enkla biten förutom att lätta på börsen €401 fattigare.
Som dom lärde säger just plug and play (pray). En lärdom köp en på ebay som redan är uppdaterad till v28. Grabben ligger i bilen och väntar på att skivan ska matas ut. Jag spärrade ejekt knappen med eltape innan och när jag kom ut i garaget så såg jag skivan var ute och öppnade luckan och vad hände Jo skivan åkte in igen!!!

/Pulare
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det hände ett under den röda lampan började blinka men visade efter en stund att uppdateringen hade falerat. Satte då i en v25 skiva för nedgradering. Men även den ville inte så starta om igen med samma skiva och förvånad blev man helt plötsligt så gillare navin skivan och installerar felfritt så just nu har jag 4 1/50 versionen så nya tag igen skam den som ger sig räddningen finns ju i Tyskland.

/Pulare
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Så då har man hållt på och brännt skivor och till slut så köpte den uppdateringen. Köpte TDK skivor och laddade hem uppdateringen en gång till packade upp den och brände den på lägsta hastighet med Imageburner.

/Pulare
Visa användare
192
Marios
Har vart med om precis samma sak! Jag fick ut CD:n genom att föra in en annan CD i mynningen och sedan så åkte CD:n ut. Efter detta så förde laddade jag i en annan version som funkade perfekt men så efter uppdateringen så stängs allt av och CD:n åker in igen och denna gång så blev det åt helv*te igen! Men efter att fått ut CDn och hållt på o tagit bort plus polen från batteiret ett par ggr så funkade det till sist. Men innan man tar bort kabeln för plus polen tänk på att GPS:en måste stänga ner av sig själv och detta tar ca 15-20 min. Efter detta så är det fritt fram. Sedan så väntar man nån timme och sedan så kopplar man på kabeln o hoppas att datan e nollställd och att den "hittar" GPS:en.

I always bring money by the bucketload 2 local stealership so I believe EVERYthing they ever tell me
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Pulare

Du har mitt nr,så ring mig så kan jag hjälpa dig

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.