|
|
|
|---|---|
|
Det finns en optionskod 842 Cold Climate Version. Jag hittade den på en svensksålt 745:a. På de importerade tyska bilarna verkar denna inte finnas med. Är det någon som vet vad denna kod innebär? | |
|
Är det inte det som på svenska heter kall-landsutförande, har på äldre modeller (som t.ex. E32/E34) bl.a. inneburit att bilens olika system har anpassats för att klara det kalla klimatet bättre, t.ex så har dessa bilar en annan typ av servo-olja osv. Exakt vilka punkter anpassningen innefattar kan jag dock inte svara på. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Svängde förbi BMW-verkstaden i ett annat ärende och passade på att fråga. Han som stod vid disken var lite svävande men nämnde att 6:orna brukade ha isolerad vevhusventilation samt att värmepaketet var större. Jag frågande om det kunde bli något problem om man köpte en "tysk-bil". De hade inte märkt av att de direkimporterade bilarna skulle var sämre på att klara kyla. Vem vet, får vi en vargavinter så kanske bilen klappar ihop. Tur att jag inte bor i Kiruna för då hade det ställts på sin spets. Tyskarna har ju ändå Alperna att tänka på så viss beredskap för kyla borde finnas. Hörde någon historia om att på nya Citroen C5 så kunde vevhusventilationen frysa vid kallt väder och då klappade hela motorn ihop. Kanske en skröna vad vet jag. |
|
|
Hej Mr Jugga! Jag har själv fått uppvärmd vevhausventilation på min husbil! Någon skröna är det inte: Länk |
|
|
Vekar stämma till viss del, tyvärr har inte BMW-återförsäljarna stenkoll på detta. Tittar man här Länk ser man att det enbart finns ett värmepaket att välja på. Vevhusventilation till 745 finns bara i ett utförande Länk men till 730i finns det faktiskt två utföranden: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Tjena, efter att ha läst den tråden om frasse bilarna kan man inte annat än tycka att det är tomtar som accepterar bilar som måste skos med plastskydd vid -10 för att inte motorn ska skära.... låter som ett skämt! O det största skämtet är nog att folk tycker detta är helt ok... | |
|
Då kanske det är som Mugge säger lite olika oljor. Erik W länkar tackar jag för, nu känns det tryggare. Efter att ha läst BarablåBMW länk så kan man ju lätt bli lite nervös om man skulle drabbas av frusen vevhusventilation. Tackar alla för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.