AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.012

Småfix på E34 inför försäljning.

St
6
Strandberg
316g Compact -98
Hej,

Jag har en 525ia från -89 som jag tänkte sälja. Det är en bra bil och går som den ska, men det är lite småfel på den. De gör egentligen inte så mycket för användandet, men det är inte så snyggt vid försäljning.

Vid start varnas det friskt från instrumentpanelen om:
bremsbeläge - trots nybytta/kontrollerade belägg
sensor oelstand - trots stabil motoroljenivå (vilket jag antar att det innebär)

Ibland säger den också kühlwasserstand och betriebsanleitg, men kylarvätska är det ingen brist på och betriebsanleitg. får jag med mina knappa tyskakunskapet till instruktionsbok, och vad menar de med det?

Jag skulle vilja få väck så många av dessa som möjligt utan att riva alltförmycket. Jag vet inte hur komplicerat/dyrt det är att byta sensorer om det nu är det som är felet.

Bensinmätaren är inte direkt precis, utan lever sitt eget liv. Ibland dör också hela instrumentpanelen (alla mätare hamnar på noll, men belysningen fungerar). Lättåtgärdat?

Att fixa en AC antar jag är en ganska komplicerad manöver, men symptomen är iaf att fläkten gärna blåser varmluft, men ingen kall. Något smidigt ingrepp som åtgärdar detta?

Bilen startar alltid, men ibland snurrar startmotorn väldigt länge innan den tänder och man måste ge lite gas. Den är har också lite ojämn tomgång om det kan vara en ledtråd. Tändstift är nybytta.

Som ni ser verkar det vara ganska mycket, och det är inte kul att rabbla upp allt när man ska sälja bilen. Vore skönt att bli av med några av felen.

Tack på förhand.

P.S. Är ingen monstermekaniker, så prata gärna lekmannaspråk. =) D.S.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
För att knyta till lite elektriska pryttlar och fel så verkar det som att SI-batterierna i huvudinstrumentet, alltså mätarhuset börjar ge upp.. finns mektips här nånstans på sidan som beskriver byte av dem.. Detta märks oftast/först på att mätarna somnar som sagt.. Länk

Dina larm på diverse sensorer hade jag börjat med att bara lossa dess kontakter och sett efter så det ser fräscht ut och inte är för mycket oxid på stiften osv.. Spraya med 5-56 och sätt ihop igen.. Sen tror jag du ska byta SI-batterierna först innan du går vidare med dessa felen, kanske hänger ihop..

AC:n.. Blåser den kalluft någonstans nångång? Det är nämligen vanligt att värmeventilerna som sitter ovanför bromsservot i motorrummet hänger sig eller kärvar ihop, oftast med symtomen att fötterna får det väldigt svettigt först, det andra brukar AC:n orka att kyla, till ventilerna fastnar helt.. Det finns gör det självguide på det med.. Länk

Lång startfjäder kan vara en bränsle/luftläcka som gör att bensinen rinner tillbaka i tanken och du får pumpa fram den på nytt. Det kan även påverka tomgången om den suger luft. Ev dåliga insugspackningar? torra slangar till tomgångsmotorn eller helt enkelt en kärvande tomgångsmotor.

Känns inte som att något av det hela borde kosta speciellt mkt att åtgärda, men det gör ju som sagt en hel del på intrycket av bilen..!

Lycka till!

Diesel-räsern
/Rickard
Jag måste göra ett inlägg här och säga att det är bättre att använda "elektronikrengöring" då detta rengört och dunstar och ej lämnar kvar rester.

5-56 är bara skit till hälften av vad det lovar me det är min personliga åsikt.
Vill jag ha en Allroundspray så köper jag hellre WD40.
St
6
Strandberg
316g Compact -98
Tack så mycket för tipsen.

Är verkligen vatten tillräckligt för att rengöra värmeventilerna i AC:n?

Nu har det också visat sig, efter besiktning, att det finns en läcka någon stans i avgassystemet vilket gjorde att de inte kunde mäta utsläppen. Finns det något smidigt sätt att kontrollera vart läckan finns så man vet hur omfattande jobbet blir?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Beträffande läckan: Hissa upp bilen och kolla, har du inte tillgång till lift så kanske du har en gör-det-själv-hall i stan. Har du tur kanske det räcker med att slipa bort rosten runt läckan och sätta på en avgasmuff, finns på Biltema, eller svetsa.

öht så tror jag inte det är värt att lägga allt för mycket pengar på en 525 från 89, så mer än vad du kan fixa själv kan du nog inte räkna med att få tillbaka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.