AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.029

Vibrationer i framvagn

Ma
98
Mattias_R
525d -05
M3 -11
har en 735i. jag hade riktigt fina vibrationer i ratten vid inbromsning 80-90km/h. så jag bytte skivorna fram. men vibrationerna är kvar.. =S så undrar vad det kan vara för fel? däcken är balanserade. har testat andra däck oxå.
//Mattias
Ar
36
Arnell
735iA -87
730iA -89
Skeva skivor och obalanserade däck brukar kännas mer i pedalen än i ratten, skak i ratten brukar bero på någon styrled eller spindelled..

/John

Hej Mattias,

Det låter som om du har samma problem som jag har med sonens 730 -87.
Efter att läst på och fått lite råd från forumet och Swensson (tack) så tror jag att du skall kolla på casterstagen (övre bärarmen) tydligen ett välkänt fenomen med vibrationer under inbromsning i den hastigheten. Har inte åtgärdat mina ännu men skall börja riva i bilen i helgen. Är lite annat som skall åtgärdas också. Återkommer med rapport när jag bytt delar (bärarms bussningar, casterstags bussningar, styrarms busning, stötdämpare fram och lager för mellan axeln)

Mvh
Anders
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Med stor säkerhet utslitna casterstagsbussningar. I mitt fall fick jag byta hela casterstagen eftersom även kulbultarna var helt slut.

Hade exakt de fenomen du beskriver samt att det hördes ett klonkande ljud när man duttade till bromsen i lägre hastigheter. Utifrån kunde man då se att hjulet rörde sig i bilens längsriktning.

Två bra länkar:
Länk

Länk

Paap Reeder
... sedan är all BMW ... speciellt min E28 ... myckat kräsna på att toe-in står rätt.
Jag ställer min toe-in på max rek värde + 10%.

Nu tror jag också att om det är kraftiga skakningar så är det i 1:a hand casterstagsbussningarna eller så kan det även vara som det var på min 750 .. nedre kulleden på casterstaget.
Två besiktningar ... med mitt önskemål om "att gå hårt åt framvagnen med skaken" visade inget resultat om ngt glapp men när jag så tog loss staget glappade kulleden som löständer.

Tycker du skall göra som anders skriver + att avsluta med en 4-hjulskontroll.

MVH /// Paap R

Ma
98
Mattias_R
525d -05
M3 -11
men nu är det så att jag har kollat lite under kärran.. å jag hittat ett visst glapp i själva bussningen i själva styr servot och även ett litet glapp i styrleden.. =/ är ej nå kunnig i bmw.. /Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.