AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
585

Hjälp med co samt bensinförbrukning E32

Ar
36
Arnell
735iA -87
730iA -89
Hej, bilen är en 735 av årsmodel -87 stora 6:an på 3.5L. Var på bilprovningen i förrgår med ett leende på läpparna eftersom bilen fått mycket kärlek av mig :) Allt gick som ett klockverk med rena papper fram tills sista testet: avgasvärden.... Deras mätare räcker bara fram till 9.9 på co...bilen gjorde mätaren ut....vid tankningen efteråt räknade jag fort ut att billen dessutom dragit i sig ca. 1,8 L/m... Vid tankning veckan innan låg den som den brukar på ca. 1,15 L/m. Fan lambdan har gått tänkte jag, under och kikade efter kabelbrott eller liknande men icke!! Altså bilen har ingen lambda!! Detta är en tysk import och efter vad jag förstått så gjorde de en del -87or utan lambda. Har bytt hela tändsystemet från rotor till stift, givaren till motortempen samt lmm...felet kvarstår...Det enda jag kan komma på är att jag efter sista "normala" tankningen gjorde bilen strömlös då jag repade elsätet på förarsidan...Har bilen tappat data eller vad?? Förlåt för all text men ville vara så utförlig som möjligt...och ja, jag har bytt/testat alla vacumslangar. Vildaste gissningar tages tacksamt emot...
JAG ÄLSKAR MIN 7:A!!

Paap Reeder
... OM inte gasspjällpoten på spjällaxeln är rätt inställd blir det mycket CO.
Vrid på spjällaxeln en liten, liten aning så skall microswitchen slå till. Gör den inte det så får du heller ingen bränsleavstängning på motorbroms.

För ett antal år sedan var det exakt så med min M30. Förbannad och ledsen som man var när man åkte från bilprovarhallen så upptäckte jag det på vägen hem att inte mätaren gick till 0 på motorbroms.

Samma dag var jag åter och fick G även på CO.

MVH /// Paap R

Ar
36
Arnell
735iA -87
730iA -89
Har inte mätt den men man hör tydligt knäppandet från brytaren när den slår till. Skulle detta även höja förbrukningen med 5dl milen?
Paap Reeder
... påverkar mest tomgången.

MVH /// Paap R

Ar
36
Arnell
735iA -87
730iA -89
Ok, skall prova att skifta med den på "lillebror" 730 som står hemma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.