AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.188

Instrumentering felande E28.

Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
I bilen sitter instrumentering A och i denna fungerar endast hastighetsmätaren korrekt. Tankmätaren är suspekt. Vattentempmätaren fungerar inte alls. Varv och ekonomimätare fungerar sporadiskt och då oftast mindre bra. SI-enheten är helt död. Belysning funkar.
Jag byter batteri i SI-enhet, fortfarande död och resten som innan.
Jag provar och sätter i instumentering B (som legat på hyllan några år). Hast funkar. Temp funkar. Tank funkar. Varv å eko funkar ej. I SI lyser oilinspection men inga röda eller gröna lampor. Belysning funkar ej.
Lurigt.
Jag tar varv+eko från instrumentering A och stoppar in i B. Ingen skillnad på varv+eko.
Blir inte klok på detta. Var sitter felet som gör att Temp inte funkar och Tank är suspekt i A men att dessa funkar i B?
Var sitter själva varvtalsgivaren i bilen? Denna måste kollas upp och ev. bytas ut/lagas.
Sitter även en svart kontakt bakom Varv+Eko märkt "4", Vad har denna för funktion?

// bondenpaavo...
M535ia -87 Royalblau.
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Finns 2 inkommande kontakter till instrumenteringen förutom kontakten från automatlådan.
En VIT och en BLÅ.
Vilken av dessa innehåller signal från hastighetsgivaren?

// bondenpaavo...
M535ia -87 Royalblau.
la
132
larpan
m535i -85
har också dribblat en massa med olika mätare och si-kort hit och dit.
mitt problem var att serviceintervallen inte fungerade.fast allt annat fungerade fint förutom tempmätaren som kunde få ryck ibland. så ville ju inte jag ha det så jag bytte si-kort till ett jag hade liggandes. då hoppade serviceintervallen igång, men hastghetsmätaren + eko dog. sen ryckte jag fram lödkolven. sen dess har jag inte fått årdning på nånting. blir inte klok på det.så nu har jag gett upp och letar efter ett beggat fugnerande mätarhus.
så mitt råd är: byt mätarhus.

föresten:är det inte så att varv+ hastghetsmätare måste fungera för att eko ska fungera?
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Ja jag blir heller inte klok på detta. Jag må ut och mäta på bilen så att jag får rätt signaler från kabelhärva/motronicbox in till instrumenteringen för att utesluta allt annat. Har några varianter på kopplingsscheman och Haynes boken. Får väl se vad jag hittar/inte hittar. Tänkte inte ge mig i första taget.

// bondenpaavo...
M535ia -87 Royalblau.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

bondenpaavo!
Om du ska ge dig på boxen, kan även denna sida vara matnyttig för dig!

Länk

MVH Patrik
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
FRAMGÅNG!

Japp, nu fungerar allt i instrumenteringen klockrent. Gick på ALLA lödningar med lödkolven, det räckte tydligen.
Lödde även in kabel till SI-batterierna för att kunna montera en extern batterihållare för dessa då det är "lite" bökigt att byta dessa annars. Så nu fungerar även SI med nya batterier.

Men ett mycket underligt följdfel har uppenbarat sig.
6 sekunder efter att jag startat bilen så tänds innebelysningen, va f*n?
var sitter "kontrollenheten" till belysningen och dess fördröjning?
Och vad styr denna?

// bondenpaavo...
M535ia -87 Royalblau.
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
En till framgång.
Följdfelet med innerbelysningen har lagat sig själv som det ser ut.

// bondenpaavo...
M535ia -87 Royalblau.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.